Dragi colegi,
Pe canale oficiale de comunicare ale Colegiului Psihologilor din România au fost adresate, de către mulți dintre colegii noștri, întrebări legate de situația plăților regăsită în Registrul unic al psihologilor cu drept de liberă practică afișat pe site, la secțiunea Registre.
Este important să clarificăm aceste întrebări și să vă oferim explicațiile oficiale ale Colegiului Psihologilor din România, prezentându-vă starea de fapt într-un mod corect și transparent.
- varianta de RUP (Registrul unic al psihologilor cu drept de liberă practică) cu care noi am început activitatea în primăvara anului 2018 nu reflecta, pentru majoritatea psihologilor, înregistrările taxelor achitate către Colegiul Psihologilor din România în a doua parte a anului 2016, anul 2017 și primul trimestru din anul 2018. Mai mult, am constatat că dacă foarte multe plăți nu erau înregistrate, unele plăți înregistrate în RUP nu aveau un corespondent real în extrase;
- întreaga modalitatea de înregistrare a taxelor profesionale (cotizații, taxe pentru depunerea dosarelor profesionale, etc.) achitate de colegii noștri s-a modificat odată cu preluarea înregistrărilor contabile de către firma de contabilitate cu care Colegiul are un contract în derulare, modificarea reprezentând, de fapt, înregistrarea în mod corect, legal, a tuturor veniturilor Colegiului Psihologilor;
- auditul economic afișat pe site, prezentat în ședința Consiliului Colegiului și în cadrul evenimentului organizat la sediul Colegiului vorbește, printre multe alte aspecte, despre modalitatea nelegală în care s-au înregistrat veniturile Colegiului, cu sume finale la sfârșitul unei zile, sume care nu erau defalcate pe tipuri de plăți (taxă cotizație, taxă analiză dosar, etc.) și nici nominal pentru cei care au realizat aceste plăți;
- este important să știm cu toții că înregistrarea corectă a datelor cuprinse în extrasul unei singure zile durează între 6 și 8 ore, poziție cu poziție fiind analizată și introdusă corect în contabilitate;
- în paralel cu înregistrarea corectă a datelor în contabilitate, colegele noastre înregistrează aceste plăți în trei documente distincte, toate înregistrările realizându-se manual, un tip de activitate neputând fi derulat în același timp de mai multe persoane, cele trei documente fiind reprezentate de: evidența taxelor achitate, evidenta cotizațiilor achitate și RUP-ul, ce conține taxele și cotizațiile.
Pe site, la data de 02 mai 2019, se regăsește RUP-ul actualizat la data de 30 aprilie 2019, document care însă nu poate reflecta, pentru moment, starea concretă a tuturor plăților realizate de către colegii noștri, din mai multe motive pe care le voi detalia în continuare:
1. Pentru perioada 01.01.2017 - 30.09.2017, extrasele primite de la Libra Bank livrau informații insuficiente pentru a putea fi introduse plățile în contabilitate, noi neavând acces la aplicația care era setată de vechea conducere și care a fost eliminată de pe site înainte de a avea noi acces la informații. În luna aprilie, după foarte multe discuții cu Libra Bank, s-a găsit o soluție pentru a ne ajuta să identificăm 9 luni de plăți. La acest moment se introduc și plățile din Libra Bank pentru perioada menționată anterior, în RUP pentru Libra putându-se opera, până recent, plăți doar dacă colegii ne-au contactat și au trimis dovada de plată, au trimis această dovadă ca urmare a e-mail-urilor primite în procesul de validare pentru timbre sau ca urmare a telefoanelor date zilnic de colegii noștri în încercarea de a clarifica sumele restante din RUP;
2. La preluarea contabilității, Colegiul Psihologilor avea nedistribuită o suma de 300.000 lei, sumă care acum a ajuns la valoarea de 40.400 lei, reprezentând diverse plăți realizate de colegii noștri pentru care fie a achitat altcineva și nu a menționat pentru cine achită, fie nu au oferit suficiente informații când au achitat pentru ca din extrase să înțelegem pentru cine este plata. A reduce această sumă atât de mult, presupune o căutare continuă a posibililor plătitori, contactarea acestora, clarificarea plăților, etc., enorm de multe ore de muncă;
3. Cum se introduce o plată în RUP? Se identifică în extras, pe de o parte, pe de altă parte se printeaza zilnic zecile de documente trimise pe adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. și se verifică tot istoricul plăților pentru persoana respectivă. În excel-urile în care sunt centralizate plățile înainte de a fi urcate în RUP avem fiecare plată înregistrată, data la care a fost realizată și prin ce instrument de plată a fost realizată. În felul acesta am identificat foarte multe situații în care colegii trimit dovezi de plată pe care menționează ”cotizație anul 2018”, cotizație care însă nu poate fi alocată pentru anul 2018 pentru că anul 2017 nu este achitat. Această activitate amănunțită de verificare este obligatorie pentru a ne asigura că RUP-ul este oglinda înregistrărilor din contabilitate, toate aceste demersuri însemnând însă foarte multe ore de muncă, implicând și clarificarea colegilor cu privire la situația plăților;
4. În acest moment din extrase mai avem de verificat ultima parte din anul 2018 raportat la plățile din Raiffeisen Bank și plățile din Libra Bank, unele dintre aceste plăți regăsindu-se în RUP pentru că s-au trimis dovezile pe e-mail, altele sunt în curs de actualizare în RUP.
Închei prin a vă comunica faptul că se depun toate eforturile pentru atingerea obiectivului de a fi la zi și în deplină legalitate cu toate plățile realizate de colegi, iar demersul nostru de a suna toți colegii care figurează cu taxe neachitate nu denotă nici disperarea Colegiului de a aduna bani, nici lipsă de respect, nici incompetență și nici sabotaj din interior, așa cum suntem acuzați și etichetați, ci o constantă preocupare de a veni în întâmpinarea comunității și de a rezolva o situație pe care nu noi am generat-o, care însă este semnalată și în raportul de audit juridic.
Împreună cu colegii mei am inteles un aspect foarte clar, Colegiul este Colegiu, avem obligația de a face tot ceea ce este posibil de a rezolva dezastrul pe care l-am preluat, fără să ne lamentăm și fără să explicăm continuu că nu noi suntem vinovați, iar în scurt timp, înainte ca anul 2018 să devină scadent, vom ajunge la zi.
Vă mulțumim tuturor pentru suportul oferit într-un demers foarte greu pentru angajații Colegiului și întreaga comunitate!
Laura Cristina Patrut
Director executiv
Colegiul Psihologilor din Romania