Colegiul Psihologilor din România

Site-ul oficial al Colegiului Psihologilor din România

MOD DE UTILIZARE A NEPSY-II INSTRUCȚIUNI DE UTILIZARE ALE NEPSY-II

  1. Denumire: NEPSY, Ediția a doua (NEPSY-II)
  1. Acronim: NEPSY-II
  1. Autori: Marit Korkman, Ursula Kirk, Sally Kemp
  1. Autorii traducerii şi adaptării versiunii româneşti: Raluca Livinţi Şi Dragoş Iliescu
  1. Descrierea în maxim 15 cuvinte a scopului probei: Instrument comprehensiv care conține o baterie de subteste creată pentru a măsura domenii variate ale funcționării neuropsihologice a copiilor și adolescenților, cu vârsta cuprinsă între 3-16 ani.
  1. Versiuni avizate: -
  1. Forme paralele existente/Alte versiuni: -
  1. Manualul clinic și interpretativ NPESY-II: 248 de pagini, Editura Sinapsis, 2022; Manualul de administrare NEPSY-II: 220 de pagini, Editura Sinapsis, 2022, Manualul de adaptare NEPSY-II pe populația României: 196 de pagini, Editura Sinapsis, 2022.
  1. Licenţa de distribuire pentru România: O.S. ORGANIZZAZIONI SPECIALI ROMÂNIA SRL (TestCentral)
  1. Date de contact ale distribuitorului: Str. Icoanei, nr. 29A, sector 2, București, telefon/fax: 021 230 45 99, www.testcentral.ro.
  1. Copyright: © 2007 NCS Pearson, Inc.
  1. Cuvinte cheie: NEPSY-II, instrument clinic, evaluare neuropsihologică, Atenție și funcție executivă, Limbaj, Memorie și învățare, Percepție socială, Procesare vizuospațială, Senzoriomotor, scoruri primare, scoruri de proces și scoruri de contrast, precum și observații comportamentale, evaluare henerală, evaluare diagnostică, evaluare selectivă.

Date despre tipul de aviz acordat şi modul de utilizare

  1. Tip aviz acordat: aviz pe perioadă nederminată
  1. Anul în care a fost acordat avizul: 2022
  1. Caracteristici tehnice
    1. Bazele teoretice ale testului
    2. Calitatea materialelor de testare
    3. Etaloane
    4. Fidelitate
    5. Validitate
  1. Domenii de utilizare: Psihologie Clinică, Psihologie educațională, consiliere școlară și vocațională
  1. Scopul utilizării: evaluare centrată pe un diagnostic specific sau pe întrebările pentru care s-a recomandat evaluarea și pentru a permite o testare amplă astfel încât să poată oferi informaţii comprehensive și extinse în legătură cu funcţionarea neuropsihologică a copilului.
  1. Utilizatori: psihologi licenţiaţi; în conformitate cu regulile APA, accesul la utilizarea acestui test de clasă C poate fi obţinut şi de către persoane care nu au absolvit cursuri academice de psihologie, dacă acestea trec printr-un training intensiv privind utilizarea respectivului test şi dacă pot convinge prin curricula profesională şi prin apartenenţa la asociaţii profesionale şi academice româneşti şi/sau internaţionale, că stăpânesc toate competenţele necesare.
  1. Caracteristici măsurate:

NEPSY-II este utilizat pentru evaluări generale, diagnostice și selective sau complete - de la o prezentare generală de bază a stării neurologice a copilului până la o evaluare neuropsihologică completă. NEPSY-II este format dintr-o o serie de subteste neuropsihologice ce pot fi utilizate în

combinaţii variate, în funcţie de nevoile copilului și de experienţa examinatorului. Este inclusă o gamă largă de subteste pentru a evalua dezvoltarea neuropsihologică pentru șase domenii funcţionale:

  • Atenţia și funcţia executivă
  • Limbajul
  • Memoria și învăţarea
  • Senzoriomotor
  • Percepţia social
  • Procesarea vizuospaţială.

Subtestele NEPSY-II au fost normate pe un singur eșantion stratificat, fapt care oferă o viziune comprehensivă a proceselor neuropsihologice la copii și a patternurilor schimbărilor cantitative și calitative în performanţa neuropsihologică, în funcţie de vârstă. Nu este necesar ca examinatorul să administreze fiecare subtest, ci doar pe acelea relevante pentru motivele recomandării evaluării. Pentru a determina punctele forte și punctele slabe ale copilului, sunt folosite mai degrabă scorurile subtestelor decât indicii generali sau scorurile pe domenii. Acest lucru permite examinatorului să adapteze evaluarea în funcţie de nevoile fiecărui copil și să scurteze sau să prelungească testarea după cum consideră necesar. În plus faţă de scorurile primare și cele de proces, informaţiile legate de frecvenţa indicatorilor comportamentali semnificativi clinic vor permite realizarea unor observaţii cantitative ale comportamentului.

Scorurile subtestelor sunt organizate în jurul celor șase domenii funcţionale pentru a ajuta la diagnoza diferenţială a tulburărilor la copii, printre care tulburări de dezvoltare sau tulburări dobândite precum deficitul de atenţie/hiperactivitatea (ADHD), tulburări pervazive de dezvoltare (de exemplu, sindromul Asperger, autismul), tulburări de limbaj, tulburarea matematică și tulburarea de citire. NEPSY-II îi permite clinicianului să se concentreze asupra anumitor abilităţi cognitive specifice relaţionate cu motivele generale pentru care se recomandă evaluarea (de exemplu, gradul de pregătire pentru începerea școlii).

Scorurile NEPSY-II sunt clasificate în scoruri primare, de proces sau de contrast și observaţii comportamentale. Scorurile primare sunt disponibile pentru toate subtestele și descriu abilităţile generale sau principale implicate în performanţa la subtest. Scorurile de proces oferă informaţii mai specifice legate de deprinderile necesare pentru a finaliza sau a influenţa performanţa în sarcină. Scorurile de contrast utilizează un scor scalat pentru a obţine un scor al unei comparaţii în cadrul unui subtest sau între subteste diferite, oferind informaţii cu privire la performanţa unei deprinderi sau abilităţi de nivel ridicat, care controlează o deprindere de un nivel mai jos sau bazal. Observaţiile comportamentale oferă date cantitative privind comportamente obișnuite observate la copii.

  1. Modul de utilizare:
    1. Grup ţintă: NEPSY-II este destinat evaluării copiilor și adolescenților cu vârsta cuprinsă între 3-16 ani.
    2. Durata medie de aplicare: Evaluare generală: Vârstă preșcolară - 45 minute; Vârstă școlară - 1 oră. Diagnostic și evaluare selectivă: diversă. Evaluare completă: Vârstă preșcolară - 90 minute; Vârsta școlară - 2 până la 3 ore.
    3. Modalităţi de aplicare: NEPSY-II este administrat față în față.
    4. Condiţii de aplicare: NEPSY-II poate fi administrat individual. Evaluarea necesită culegerea unor date aprofundate legate de istoricul copilului, rezultatele testelor și observaţiile comportamentale de acasă și de la școală, precum și de la specialiștii din domeniul medical sau psihologic, tutori, terapeuţi ocupaţionali, fizioterapeuţi și logopezi, în funcţie de situație.

Mediul testării ar trebui să aibă iluminare adecvată şi să fie lipsit de stimuli ce ar putea distrage atenţia copilului. Mediul fizic de testare poate afecta performanţa copilului. Pentru a preveni distragerile și interferenţele, realizaţi testarea într-un mediu liniștit, luminat în mod adecvat și bine ventilat. Ca și regulă, în timpul testării ar trebui să nu mai existe nimeni în cameră în afară de examinator și de copil. Totuși, uneori este posibil să consideraţi că prezenţa adultului care însoţește copilul facilitează testarea. Aranjamentul mediului este un element important ce contribuie la o administrare eficientă a testului. Atât dexaminatorul, cât și copilul trebuie să fiţi așezaţi la o masă sau un birou cu o suprafaţă netedă, iar înălţimea mesei sau biroului trebuie să fie una confortabilă pentru lucrul copilului.

    1. Scorarea NEPSY-II se poate face, exclusiv de utilizatorii legali, cu licenţă de utilizare.
    2. Durata de scorare:-.
    3. Rapoarte generate pe calculator: Nu.
    4. Detalii despre cursuri formative în utilizarea şi interpretarea probei: O.S. România SRL furnizează pentru NEPSY-II un Curs online de formare profesională continua, include 35 lecții/secțiuni: 2 secțiuni cu informații teoretice generale, 32 de secțiuni corespunzătoare subtestelor NEPSY-II și 1 secțiune de testare a cunoștințelor. Evaluarea competenţelor și a cunoștințelor acumulate se desfășoară în mod continuu (C) prin intermediul testării finale, precum și a cerințelor și video-urilor de analizat în cadrul secțiunilor dedicate celor 32 de subteste. Doar după îndeplinirea condițiilor minimale (minim 80% dintre întrebări răspunse corect) participanţii vor primi o diplomă care va atesta absolvirea cursului. Cursul nu are o limită de timp pentru a fi parcurs. Cursul se adresează psihologilor clinicieni și Psihologilor școlari interesați de evaluarea dezvoltării neuropsihologice a copiilor preșcolari și scolari - categoria de vârstă 3-16 ani. Nu există o perioadă determinată de desfășurare a cursului (este disponibil online în funcție de îndeplinirea criteriului de selecție) și nici o perioadă limită de timp pentru parcurgerea lecțiilor incluse.
  1. Observaţii