Colegiul Psihologilor din România

Site-ul oficial al Colegiului Psihologilor din România

Date de identificare a probei

1. Denumire: Scala Barkley pentru evaluarea deficitelor în funcționarea executivă
2. Acronim: BDEFS
3. Autor(i): Russell A. Barkley
4. Autorul traducerii şi adaptării versiunii româneşti: Traducerea din limba engleză de Alexandra Debelka; adaptarea pe populația din România de Amalia Maria Ciuca, Liviu George Crișan, Doris Rogobete, Monica Albu
5. Descrierea în maxim 15 cuvinte a scopului: evaluarea deficitelor în funcționarea executivă, în activitățile de zi cu zi, la adulți cu vârste cuprinse între 18 și 59 de ani
6. Versiuni avizate: -
7. Forme paralele existente / Alte versiuni: Scala are o versiune lungă, de 89 de itemi (BDEFS- LF – autoevaluare și heteroevaluare) și o versiune scurtă, de 20 de itemi (BDEFS-SF – autoevaluare și heteroevaluare)

8. Manualul testului:
Scala Barkley de evaluare a deficitelor în funcționarea executivă (BDEFS pentru adulți), 278 de pagini, Editura ASCR, 2022
9. Licenţa de distribuire pentru România / Dreptul de utilizare în România: S.C. Cognitrom S.R.L.
10. Date de contact ale distribuitorului (adresă, telefon/fax, link către pagina de net): S.C. Cognitrom S.R.L., Str. Franz Liszt, nr. 12, Cluj-Napoca, 0264 581499, https://www.cognitrom.ro/
11. Copyright: S.C. Cognitrom S.R.L.
Toate drepturile rezervate. Reproducerea integrală sau parțială a textului și stocarea sa într-o bază de date, fără acordul în scris al COGNITROM, sunt interzise și se pedepsesc conform legii.
12. Preț avizat de către CPR:
• Persoană fizică: 700 RON
• Persoană juridică: 1000 RON

Conform Catalogului de servicii al Cognitrom (anul 2023), pachetul conține în format print:
1. Manualul testului
2. Set de 50 de formulare de testare
3. Set de 50 de fișe de cotare, pentru fiecare formă de aplicare
4. Certificat de utilizare pe perioadă nedeterminată

13. Cuvinte cheie (maxim 5): funcții executive, deficite în funcționarea executivă, adulți, indice risc ADHD

Date despre tipul de aviz acordat și modul de utilizare
1. Tip aviz acordat: aviz pe perioadă nedeterminată
2. Anul în care a fost acordată rezoluția: 2023
3. Caracteristici tehnice (calificative/punctaje acordate de către CM în procesul de analiză) : foarte bine
3.1. Fundamentarea teoretică : realizată având ca punct de pornire modele ale FE care se regăsesc în literatura de neuropsihologie
3.2. Calitatea materialelor de testare: foarte bună
3.3. Etaloane: diferențiate în funcție de sex și vârstă, obținute pe un eșantion compus din 627 de persoane în vârstă de 18-59 de ani, echilibrat din punct de vedere al sexului
3.4. Fidelitate: Majoritatea subscalelor BDEFS au coeficienți de consistență internă mai mari decât 0.90, iar consistența internă pentru întreaga scală este de 0.97. Coeficienții de corelație liniară între testare și retestare ca și indicatori ai fidelității test-retest au valori între 0.70 și 0.90, cu 0.89 pentru întreaga scală, ceea ce arată că BDEFS are o bună stabilitate în timp
3.5. Validitate : Analiza factorială a itemilor din BDEFS-LF indică o bună validitate de construct, iar în ceea ce privește validitatea discriminantă, scala reușește să facă distincția între populația non-clinică și populația clinică cu diagnostic de ADHD. Validitatea relativă la criteriu a fost analizată și dovedită în raport cu un alt instrument de evaluare a funcțiilor executive pentru adulți (scala DEX), simptomatologia de tip ADHD (scala C-ADHD), şi diverse probleme de sănătate mentală, ex. depresie, tulburări psihotice (evaluate prin scala PDSQ)
4. Domenii de utilizare / aplicabilitate: psihologie clinică; consiliere psihologică; psihoterapie; psihologia muncii și organizațională; psihologia transporturilor; psihologie aplicată în servicii; psihologie educațională, consiliere școlară și vocațională; psihopedagogie specială; psihologie aplicată în domeniul securității naționale / practica în context clinic cu pacienți suspectați ca având disfuncții la nivel executiv; contexte de cercetare în care se dorește evaluarea deficitelor în FE; studii clinice în care este necesară măsurarea răspunsului la o intervenție în domeniul FE; contexte din domeniul organizațional în care un obiectiv important este evaluarea adulților cu scopul depistării unor posibile disfuncții la nivelul FE
5. Scopul utilizării: Pe baza completării scalei se poate obține și un indice de risc pentru ADHD, care reflectă problemele executive din activitățile de zi cu zi care au fost asociate cel mai puternic cu simptomatologia ADHD în studiul de validare. Fiind alcătuit pe baza a numai 11 itemi, acest indice nu are rol diagnostic, ci indică mai degrabă riscul de a prezenta simptomatologie de tip ADHD. De aceea, scorurile ridicate indică nevoia de a realiza un interviu clinic sau o evaluare mai centrată pe ADHD, care să investigheze în profu nzime aceste dificultăți.
6. Utilizatori, competențe și trepte de specializare : psihologi clinicieni, psihoterapeuți, psihologi organizaționali, cercetători, consilieri școlari.
În vederea obținerii certificării BDEFS, este necesar ca persoana fizică desemnată să posede diplomă de licență în psihologie, psihiatrie sau o altă specializare medicală la o universitate acreditată (menținea făcută de autorul
versiunii originale este ca educația aceasta trebuie sa fi inclus cursuri centrate pe administrarea s i interpretarea instrumentelor psihologice, i.e., psihodiagnostic). Nu sunt necesare alte calificări sau formări.

7. Caracteristici psihice măsurate / optimizate: Scala Barkley pentru evaluarea deficitelor în funcționare executivă (BDEFS) oferă o modalitate informativă din punct de vedere clinic pentru evaluarea deficitelor în funcționarea executivă, în activitățile de zi cu zi, așa cum sunt ele raportate de adulți cu vârste cuprinse între 18 și 59 de ani din România și de către alte persoane care îi cunosc bine pe aceștia. Atât forma lungă (BDEFS-LF), cât și forma scurtă (BDEFS-SF) pot servi evaluării deficitelor funcționării executive în activitățile zilnice pe cinci dimensiuni inter-relaționate: autogestionarea în raport cu timpul, autoorganizarea/rezolvarea de probleme, autocontrolul, automotivarea și autoreglarea emoțiilor.

8. Modul de utilizare
8.1. Grup țintă: Adulți cu vârste cuprinse între 18 și 59 de ani.
8.2. Durata medie de aplicare a metodei sau tehnicii de evaluare sau asistență psihologică : Timp mediu de aplicare: 12-15 minute (versiunea lungă); 4-5 minute (versiunea scurtă)
8.3. Modalități de aplicare: creion-hârtie sau computerizat (aplicație web, dar și instalată local); autoevaluare și heteroevaluare. Există și opțiunea unui interviu clinic scurt, care are la bază forma scurtă în varianta de autoevaluare pentru utilizarea în circumstanțe neobișnuite, atunci când o persoană se află în incapacitatea de a complete o scală de autoevaluare.
8.4. Condiții de aplicare: Individual
8.5. Modalități de cotare:
Procedura de cotare se poate realiza prin:
▪ cotare computerizată, cu introducerea directă a răspunsurilor de către persoana evaluată
▪ cotare computerizată, cu introducerea manuală a răspunsurilor din formularul de răspuns în format hârtie
▪ cotare manuală simplă - sunt necesare numai abilități administrat ive.
8.6. Durata de cotare:
Cotare manuală: 8-10 minute
Cotarea computerizată: cotare și generarea raportului se face automat (câteva secunde) în condițiile utilizării versiunii computerizate.

8.7. Rapoarte generate pe calculator: da. În versiunea computerizată se generează automat și un raport cu rezultatele obținute și interpretarea acestora. Conținutul este un amestec de text și reprezentări grafice, dar și descrieri ale constructelor măsurate și instrucțiuni privind necesitatea continuării demersului de evaluare, atunci când este cazul. Raportul este construit în jurul scalelor individuale, plus interpretarea indicelui de risc pentru ADHD. Este posibilă adăugarea de comentarii, corelații cu informațiile obținute din alte surse, inclusiv interviu clinic, concluzii și recomandări.
8.8. Detalii despre cursuri de formare în metoda sau tehnica de evaluare psihologică: - nu este cazul.
9. Observații: nu sunt