Colegiul Psihologilor din România

Site-ul oficial al Colegiului Psihologilor din România

Date de identificare a probei

1.Denumirea probei: Conners, Ediția a 3-a

2. Acronim: CONNERS 3

3. Autori: C. KEITH CONNERS, Ph.D.

4. Autorul traducerii și adaptării versiunii românești: Daniela Iliescu

5. Descrierea în maxim 15 cuvinte a scopului: inventar pentru evaluarea centrată și amănunțită pe ADHD și pe problemele și tulburările relaționate, care apar în rândul copiilor și tinerilor.

6. Versiuni avizate: -

7. Forme paralele existente / Alte versiuni: -

8. Manualul testului: 398 de pagini, Editura Sinapsis, 2014

9. Licența de distribuire pentru România / Dreptul de utilizare în România: O.S. ORGANIZZAZIONI SPECIALI ROMÂNIA SRL (TestCentral)

10. Date de contact ale distribuitorului (adresă, telefon/fax, link către pagina de net): Str. Icoanei, nr. 29A, sector 2, București, telefon/fax: 021 230 45 99, www.testcentral.ro.

11. Copyright: 2013, Multi-Health Systems Inc.

12. Preț avizat de către CPR:

  • Manualul Conners (135,45 EUR, fără TVA)
  • Formular Conners 3 părinte (forma lungă) (6-18 ani) (de la 9,06 EUR, fără TVA)
  • Formular Conners 3 profesor (forma lungă) (6-18 ani) (de la 9,06 EUR, fără TVA)
  • Formular Conners 3 autoevaluare (forma lungă) (8-18 ani) (de la 9,06 EUR, fără TVA)
  • Formular Conners 3 S părinte (forma scurtă) (6-18 ani) (de la 6,8 EUR, fără TVA)
  • Formular Conners 3 S profesor (forma scurtă) (6-18 ani) (de la 6,8 EUR, fără TVA)
  • Formular Conners 3 S autoevaluare (forma scurtă) (8-18 ani) (de la 6,8 EUR, fără TVA)
  • Formular Conners 3 AI părinte (6-18 ani) (de la 5,67 EUR, fără TVA)
  • Formular Conners 3 AI profesor (6-18 ani) (de la 5,67 EUR, fără TVA)
  • Formular Conners 3 AI autoevaluare (6-18 ani) (de la 5,67 EUR, fără TVA)
  • Formular Conners 3 GI părinte (6-18 ani) (de la 5,67 EUR, fără TVA)
  • Formular Conners 3 GI profesor (6-18 ani) (de la 5,67 EUR, fără TVA)

13. Cuvinte cheie (maxim 5): CONNERS, instrument clinic, ADHD, tulburări relaționale, plan de tratament, monitorizare progres, intervenție terapeutică, screening.

Date despre tipul de aviz acordat și modul de utilizare

1. Tip aviz acordat: aviz pe perioadă nedeterminată

2. Anul în care a fost acordată rezoluția: 2023

3. Caracteristici tehnice (calificative/punctaje acordate de către CM în procesul de analiză): FOARTE BINE

3.1. Fundamentarea teoretică:

Scalele Conners, a trei ediție, continuă tradiția unei evaluări centrate și amănunțite pe ADHD (Attention-Deficit /Hyperactivity Disorder) și pe problemele și tulburările relaționate, care apar în rândul copiilor și tinerilor. A treia ediție a manualului Conners (Conners 3) este produsul a 40 de ani de cercetări în psihopatologia copilului și adolescentului.
Conners - 3 este o revizuire a Conners Rating Scale – Revised și integrează aceleași elemente- cheie ca și predecesorul său, alături de câteva noi: scale de validitate, evaluarea funcției executive și trimiteri consecvente la Manualul de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mentale (DSM-IV-TR; American Psychiatric Association, 2000).
Conners - 3 o evaluare amplă a copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani, luând în considerare atât condițiile sociale, cât și pe cele școlare și de acasă ale acestora. Conners - 3 este neprețuit pentru luarea deciziilor în diagnosticul clinic și pentru stabilirea eligibilității educaționale, pentru planificarea și monitorizarea intervențiilor, într-un context de cercetare și în scop de screening.

3.2. Calitatea materialelor de testare: FOARTE BUNĂ

3.3. Etaloane: diferențiate în funcție de sex și vârstă, obținute pe un eșantion normativ echilibrat din punct de vedere al sexului și vârstei de copii și adolescenți cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani și reprezentativ pentru populația României.
A fost colectat un număr mare de administrări pentru toate cele trei forme ale testului: N = 1608 pentru Conners 3 Părinte, N = 1752 pentru Conners 3 Profesor și N = 1440 pentru Conners 3 Autoevaluare. Fiecare din aceste eșantioane au fost reduse la cel mai mare eșantion posibil reprezentativ pentru populația României, luând în considerare trei variabile, anume vârsta, genul și zona geografică. Apoi din fiecare eșantion au fost selectate doar cazurile valide.
Eșantionul normativ final conține: N = 1086 (543 de băieți și 543 de fete) pentru Conners 3 Părinte, N = 982 (490 de băieți și 492 de fete) pentru Conners 3 Profesor și N = 1118 (490 de băieți și 492 de fete) pentru Conners 3 Autoevaluare.

3.4. Fidelitate

Fidelitatea scalelor pentru Conners 3 Părinte, exprimată de coeficienții de consistența internă (Coeficient Cronbach alfa) pentru întregul eșantion (N = 1086), variază între 0.84 pentru scala Tulburare de comportament și .95 pentru scala Hiperactivitate/Impulsivitate. La majoritatea scalelor pentru întregul eșantion valoarea indicelui de consistență internă se situează peste pragul de 0.90.
Coeficienții test-retest (pentru N = 94) la interval de 6 săptămâni variază între 0.70 pentru scala Relațiile cu semenii și 0.88 pentru scala Tulburare de comportament.
Fidelitatea scalele pentru Conners 3 Profesor, exprimată de coeficienții de consistența internă (Coeficient Cronbach alfa) pentru întregul eșantion (N = 982), se situează între 0.78 pentru scala Tulburare de comportament și 0.96 pentru scala Hiperactivitate/Impulsivitate. La majoritatea scalelor pentru întregul eșantion valoarea indicelui de consistență internă se situează peste pragul
de 0.90, excepție făcând scala Tulburare de comportament cu 0.78 și scala Funcționare executivă cu 0.87.
Coeficienții test-retest (pentru N = 93) la interval 6 săptămâni variază între 0.69 pentru scala Relațiile cu semenii și 0.88 pentru scala Hiperactivitate/Impulsivitate.
La majoritatea scalelor pentru întregul eșantion valoarea indicelui de consistență internă se situează peste pragul de .90
Fidelitatea scalelor Conners 3 Autoevaluare, exprimată de coeficienții de consistența internă (Coeficient Cronbach alfa) pentru întregul eșantion (N = 1118), se situează între 0.86 (scalele Probleme de învățare, Relațiile cu familia, Tulburarea de opoziție) și 0.94.
Coeficienții test-retest (pentru N = 102) la interval 6 săptămâni variază între un minim de 0.67 (scala Relațiile cu familia) și un maxim de 0.89 (scala Agresivitate).

Eșantionul test-retest a avut următoarea componență:

  • pentru Conners 3 Părinte: 94 de părinți (21 bărbați și 73 femei), care au evaluat 49 de băieți și 45 de fete, cu vârste cuprinse între 15-18 ani (M = 16.49, SD = 1.07).
  • pentru Conners 3 Profesor: 93 de profesori (6 bărbați și 87 femei), care au evaluat 45 de băieți și 48 de fete, cu vârste cuprinse între 15-18 ani (M = 16.58, SD = 1.13).
  • pentru Conners 3 Autoevaluare: 102 de participanți (53 băieți și 49 de fete), cu vârste cuprinse între 15-18 ani (M = 16.54, SD = 1.11).

Pentru formele scurte Conners 3. În cazul formei scurte Conners 3 Părinte, acești coeficienții de consistență internă se încadrează între un minim de 0.30 pentru scala Relațiile cu semenii și un maxim de 0.90 pentru scala Hiperactivitate/Impulsivitate. În cazul formei scurte Conners 3 Profesor, coeficienții Alpha se încadrează între un minim de 0.28 pentru scala Relațiile cu semenii și un maxim de 0.88 pentru scala Hiperactivitate/Impulsivitate. În cazul formei scurte Conners 3 Autoevaluare, coeficienții Alpha se încadrează între un minim de 0.31 pentru scala Relațiile cu familia și un maxim de 0.86 pentru scala Neatenție.

3.5. Validitate
Susținerea validității structurii Conners 3 a fost obținută prin tehnica analitică factorială pe eșantioane derivate și confirmatorii. Validitatea convergentă și divergentă au fost susținute prin examinarea relației dintre scorurile Conners 3 și ale altor instrumente similare. Validitatea discriminatorie a instrumentului găsește un sprijin puternic în examinarea statistică a abilității Conners 3 de a diferenția între tinerii cu ADHD, tinerii din populația generală neafectată și cei din alte grupuri clinice (inclusiv CD, ODD și Tulburarea de Învățare).
Analiza corelațiilor inter-scale care oferă informații importante referitoare la validitatea de construct a instrumentului psihometric a arătat
Pentru a verifica validitatea de construct a Conners 3 au fost examinate următoarele ipoteze:

  • Structura scalelor este corespunzătoare și relevantă atât din punct de vedere teoretic cât și empiric (validitate factorială).
  • Există concordanță între evaluările respondenților diferiți (corelații între respondenți diferiți).
  • Scorurile Conners 3 corelează în mod semnificativ și teoretic cu scorurile altor instrumente similare (validitate convergentă și divergentă).

Validitatea factorială: Următoarele analize au fost realizate pentru a verifica validitatea factorială a celor trei forme Conners 3: Analiza Factorială Exploratorie (EFA), Analiza Factorială Confirmatorie (CFS) și măsurarea intercorelațiilor dintre scale. Rezultatele analizei factoriale confirmatorii indică adecvarea potrivită a modelelor Conners 3 Părinte și Conners 3 Autoevaluare, iar indicele de adecvare pentru Conners 3 Profesor s-a dovedit a fi mai mic.
Corelații între respondenți diferiți: Rezultatele au demonstrat un nivel înalt de consistență (toate valorile lui r fiind semnificative, la un prag de p < .001) între evaluările oferite de diferiți respondenți pentru același copil la testul Conners 3: media părinte-profesor a fost de r = .60 (variind între .52 și .67), media părinte-copil a fost de r = .56 (variind între .49 și .56) și media profesor-copil a fost de r = .48 (variind între .43 și .56).
Validitatea convergentă și divergentă: Scorurile Conners 3 au fost corelate cu scorurile altor măsurători asupra psihopatologiei copiilor și adolescenților. În general, corelațiile au fost semnificative; astfel încât, scalele care măsurau constructe similare s-au dovedit a corela mediu și puternic cu scalele Conners 3, pe când scalele care măsurau constructe diferite au ob ținut corelații slabe cu scalele Conners 3.
Validitatea discriminativă: Rezultatele analizei asupra validității discriminative indică faptul că scorurile Conners 3 discriminează cu exactitate între grupurile relevante. În urma unei serii de analize de covarianță (ANCOVA), mediile pentru grupurile clinice țintă s-au dovedit a fi semnificativ mai mari față de mediile obținute în cadrul eșantionului populației generale și în cadrul altor grupuri clinice. În ceea ce privește capacitatea de clasificare corectă a scorurilor, scorurile scalelor prezintă grade ridicate de capacitate de clasificare (77.61% pentru Conners 3 Părinte, 75.59% pentru Conners 3 Profesor și 72.92% pentru Conners 3 Autoevaluare).
Corelațiile între scalele scurte și scalele lungi de la cele trei forme ale Conners 3, ca și intercorelațiile scalelor la scalele scurte au valori ridicate.
Conners 3 are incluse câteva scale de validitate. Scalele de Impresie pozitivă (Positive Impression) și Impresie negativă (Negative Impression) sunt utile atunci când există posibilitatea unui stil de răspuns excesiv pozitiv sau excesiv negativ, iar un Indice de inconsistență verifică posibilitatea răspunsurilor date la întâmplare.

4. Domenii de utilizare / aplicabilitate: psihologie clinică, psihologie educațională.

5. Scopul utilizării: Evaluarea centrată și amănunțită pe ADHD și pe problemele și tulburările relaționale, care apar în rândul copiilor și tinerilor.

6.Utilizatori, competențe și trepte de specializare: Psihologi licențiați; instrumentele de clasă B sunt destinate acelor persoane care au absolvit studii universitare cu profil psihologic ori asimilate acestora (asistența socială, psiho-sociologie, psihopedagogie specială).

7. Caracteristici psihice măsurate / optimizate: Conners 3 oferă un mijloc de evaluare a simptomelor ADHD și ale tulburărilor relaționate. Conners 3 este util pentru aspectele cheie ale evaluării ADHD, inclusiv pentru identificarea simptomelor ADHD, Neatenția, Hiperactivitatea și Impulsivitatea, pentru identificarea elementelor distinctive sau a afecțiunilor asociate (adică Tulburarea de Comportament [CD], Tulburarea de Opoziție [ODD], Anxietatea, Depresia), pentru descrierea domeniilor relaționate în care funcționează (adică probleme de învățare, relațiile cu semenii, agresivitate) și pentru oferirea unei direcții pentru intervenție.

8. Modul de utilizare:

8.1. Grup țintă: Populația căreia îi poate fi administrat Conners este formată din copii și tineri cu suspiciune de ADHD. Limită de vârstă: vârsta participantului la testare trebuie să fie 6 (8 autoevaluare) - 18 ani.
Conners 3 poate fi completat de către părinți, profesori și de către tânărul vizat. Este indicat să se obțină informații de la fiecare părinte, de la mai mulți profesori și de la tânărul evaluat. Evaluările obținute de la mai multe surse oferă examinatorului cele mai utile informații privind diagnosticarea și/sau planificarea unei intervenții, respectând astfel recomandarea de a include informații multi-sursă în evaluările din mediul educațional.

8.2. Durata medie de aplicare a metodei sau tehnicii de evaluare sau asistență psihologică: Forma lungă Conners 3 poate fi administrată în aproximativ 20 de minute, în timp ce forma scurtă se poate administra în aproximativ 10 minute. Forma Indice poate fi administrată în aproximativ 5 minute.

8.3. Modalităţi de aplicare: Conners 3 este administrat clasic, în format creion-hârtie , individual sau în grup, față în față sau la distanță. Clinicianul administrează itemii persoanei evaluate, părintelui sau profesorului punând la dispoziția acesteia formularul de răspuns pentru cotare manuală pe care aceasta va nota răspunsurile.

8.4. Condiţii de aplicare: Conners 3 poate fi administrat individual sau în grup, față în față sau la distanță.
Fiecare administrare trebuie făcută într-un mediu liniștit, fără elemente ce ar putea distrage atenția. Formularele trebuie completate integral, într-o singură administrare, dacă este posibil. Modalitățile de administrare descrise se aplică în toate contextele.
Cel mai indicat este ca testul Conners 3 să fie administrat individual.
Atunci când Conners 3 este administrat în grup, trebuie să vă asigurați că fiecare participant are suficient spațiu fizic pentru ca răspunsurile sale să fie confidențiale. Instruiți respondenții să răspundă cât mai adecvat și să adreseze întrebările la final; permițând exprimarea întrebărilor sau comentariilor pe durata aplicării, i-ar putea influența pe ceilalți respondenți din sală. Pentru un grup mic (mai puțin de 10 persoane) este suficient un evaluator sau un administrator, pentru a se asigura faptul că respondenții răspund independent, iar în sală nu există elemente care distrag atenția. Poate fi necesară prezența mai multor administratori în situația în care Conners 3 este aplicat unui număr de 10 sau mai multe persoane. În rest, administrarea de grup se derulează în aceeași manieră ca și administrarea individuală.

8.5. Modalități de cotare: Cotarea Conners se poate face, exclusiv de utilizatorii legali, cu licență de utilizare prin cotare manuală.

8.6. Durata de cotare: aproximativ 5-10 minute, în funcție de versiune.

8.7. Rapoarte generate pe calculator: Nu.

8.8. Detalii despre cursuri de formare în metoda sau tehnica de evaluare psihologică: O.S. România SRL furnizează pentru Conners un modul de training intensiv, la cerere. Sesiunea de training durează 8 ore și se desfășoară în grupe mici, de 7-8 participanți.

9. Observaţii: nu sunt