Colegiul Psihologilor din România

Site-ul oficial al Colegiului Psihologilor din România

Date de identificare a probei

1. Denumirea probei: ADI®-R, Autism Diagnostic Interview®, Revised

Interviul de diagnosticare a autismului, revizuit (ADI®-R)

2. Acronim: ADI-R

3. Autori: Michael Rutter, M.D., FRS; Michael Rutter, M.D., FRS; Catherine Lord, Ph.D.

4. Autorul traducerii şi adaptării versiunii româneşti: Daniel David, Ph.D. (coord.), Raluca Anton, Simona Ştefan, Cristina Mogoaşe, Anca Pescaru

5. Descrierea în maxim 15 cuvinte a scopului probei: este un interviu comprehensiv care oferă o evaluare completă a persoanelor suspectate de autism sau de alte tulburări din spectrul autismului.

6. Versiuni avizate: -

7. Forme paralele existente: -

8. Manualul testului: manual tehnic - 88 de pagini, Editura O.S. România, 2010

9. Licenţa de distribuire pentru România: O.S. România SRL

10. Date de contact ale distribuitorului: Str. Icoanei, nr. 29A, sector 2, Bucureşti, telefon: 021 230 45 99, www.testcentral.ro

11. Copyright: Western Psychological Services, 12031 Wilshire Boulevard, Test with Confidence Los Angeles, CA 90025-1251

12. Preţ:

- Manualul ADI-R 88.98 euro, fără tva
- Protocol de interviu ADI-R 20.76 euro, fără tva
- Formular de algoritm comprehensiv ADI-R 2.97 euro, fără tva
- Manualul de training ADI-R 88.98 euro, fără tva
- Training suport media pentru ADI-R 939.35 euro, fără tva

13. Cuvinte cheie: autism, TSA, golden standard, diagnostic, psihologie clinica, evaluare copii, dezvoltare

Date despre tipul de aviz acordat şi modul de utilizare

1. Tip aviz acordat aviz pe perioadă nedeterminată

2. Anul în care a fost acordat avizul 2024

3. Caracteristici tehnice

3.1. Bazele teoretice ale testului

Autism Diagnostic Interview, Revised (ADI-R - Interviul de diagnosticare a autismului, Revizuit) reprezintă un interviu standardizat bazat pe investigație, realizat pentru a identifica descrieri acurate și detaliate despre comportamentele actuale ale persoanelor intervievate. Forma revizuită a fost dezvoltată ca un interviu standardizat nou, care se realiza pe bază de investigație, proiectat pentru a fi folosit cu principalul însoțitor al subiectului, pentru obținerea de descrieri comportamentale sistematice care pot fi utilizate pentru realizarea diagnosticului diferențial. A fost dezvoltat un algoritm de diagnostic pe baza criteriilor ICD-10 și DSM-IV.

Algoritmul diagnostic ADI-R a fost dezvoltat în mai mulți pași. Inițial a fost examinată o gamă largă de itemi comportamentali individuali, pentru a stabili care dintre ei aveau cea mai mare fidelitate interevaluatori și care ofereau o bună discriminare între grupurile de copii cu și fără autism. În acest scop au fost folosite atât rezultatele din interviul ADI original, cât și din varianta revizuită în 1994. După aceea, a fost verificată și diferențierea diagnostică, utilizând un eșantion mult mai mare, din locații diferite. În acest fel, a fost generată o gamă largă de potențiali algoritmi de diagnostic. Acest grup a fost apoi ușor redus prin eliminarea a câțiva itemi unde o corelație înaltă cu alt item a sugerat redundanța. Un pas ulterior a presupus gruparea acestor itemi astfel încât să se potrivească pe cele trei domenii de comportament (A: Anomalii calitative în interacțiunea socială reciprocă; B: Anomalii ca- litative în comunicare; C: Patternuri de compor- tament restrictiv, repetitiv și stereotip), pentru care cele două sisteme principale de clasificare psihiatrică specifică faptul că anomaliile trebuie să fie prezente pentru diagnosticul de autism, ICD-10 (WHO, 1992) și DSM-IV (APA, 1994). Mai târziu s-au făcut încercări pentru a determina dacă, empiric, s-ar obține o diferențiere mai bună prin însumarea tuturor itemilor mai degrabă decât prin lucrul cu trei domenii separate, dar abordarea cu trei domenii s-a dovedit că funcționează cel mai bine.

3.2. Calitatea materialelor de testare foarte bună

3.3. Etaloane

ADI-R este mai degrabă un interviu decât un test și vizează comportamente care sunt observate rar la persoanele fără tulburări. Din aceste motive instrumentul nu furnizează scale (dimensiuni care reflectă un continuum în anumite aptitudini, trăsături sau abilități unitare de bază) și nici nu poate avea norme utile (estimări numerice care au la bază performanța persoanelor din populația generală). ADI-R nu este un test raportate la normă, ci un instrument raportat la criteriu. ADI-R este un instrument pentru care procesul de adaptare culturală nu presupune studii item-metrice sau populaționale extensive, pentru că sistemul de evaluare se bazează pe criteriile (descriptorii diagnostici) din DSM-5 și ICD-11, care sunt exact aceiași ce sunt utilizați și de specialiștii în sănătate mintală din România și pentru că simptomele și indicatorii clinici pentru diagnoza autismului nu diferă între mediul cultural de proveniență a testului (SUA) și România. Rezultatele sunt mai degrabă categoriale, iar precizia rezultatelor este studiată pe populații clinice și evaluată cu metode de cercetare, respectiv cu metode statistice adecvate analizei clasificărilor. Prin urmare eșantioanele descrise sunt utilizate doar pentru analiza fidelității și validității, iar descrirerea unor etaloane normative nu este relevantă și nici necesară.

3.4. Fidelitate

Fidelitatea inter-evaluatori: Estimările pentru fidelitatea inter-evaluatori pentru itemii Algoritmului diagnostic ADI-R examinează gradul în care doi evaluatori diferiți codează itemii instrumentului în mod concordant și dacă rezultatele obținute de doi evaluatori diferiți conduc la obținerea unor scoruri concordante. Fidelitatea între evaluatori pentru itemi a fost evaluată folosind indici kappa ponderați, obținându-se valori între 0.62 și 0.96 pentru itemi de comportament individual și corelații interclase peste .92 pentru toate scorurile din domenii și subdomenii. Studii repetate au obținut la peste 2/3 dintre itemi valori Kappa calculate pentru itemii comportamentali pe toate cele trei domenii - interac-țiune socială reciprocă, anomalii în comunicare, și patternuri stereotipe de comportament - au fost de .70 sau mai mari și niciunul nu a fost sub .60. În mod tipic, fidelitatea inter-evaluatori pentru scorurile generale ale domeniilor a fost mult mai ridicată decât pentru itemii comportamentali individuali.

Fidelitatea test-retest. Au fost evidențiate valori ale fidelității test-retest foarte ridicate, toți coeficienții plasându-se între valori de .93 și .97.

3.5 Validitate

Problema cheie în ceea ce privește validitatea diagnosticului utilizând ADI-R este cea privind validitatea discriminativă, legată de gradul în care itemii individuali ai algoritmului ADI-R și în special scorurile pe domenii și subdomenii furnizează o separare clară a TSA de alte tulburări cu care ar fi posibil să fie confundate. Rezultatele tuturor studiilor indică faptul că algoritmul diagnostic furnizat de ADI-R funcționează foarte bine pentru diferențierea TSA de tulburările de dezvoltare non-autiste pentru grupurile evaluate clinic, cu condiția ca vârsta mentală să fie de peste 2 ani, 0 luni. Algoritmul funcționează aproape la fel de bine pentru sindromul Asperger ca și pentru autism atunci când este aplicat la copii de vârstă școlară

Toți itemii individuali din secțiunea care se referă la interacțiunea socială reciprocă, cât și totalul pe domeniu și pe subdomenii, au furnizat o diferențiere clară între grupuri și acești itemi au demonstrat o bună validitate discriminativă chiar și pentru anii preșcolarității. Scorurile subdomeniilor și domeniului pentru comunicare demonstrează de asemenea o bună validitate discriminativă, atât pentru copii verbali cât și pentru cei nonverbali. Validitatea diagnostică pentru copii cu vârste mentale de cel puțin 2 ani este bună, dar ADI-R trebuie utilizat cu grijă în cazul copiilor cu vârste mentale sub 2 ani. Este probabil ca algoritmul să identifice marea majoritate a copiilor cu deteriorări în dezvoltare ca fiind autiști, dar este de asemenea posibil să clasifice greșit, ca îndeplinind criteriile pentru autism și pe unii copii non-autiști nonverbali și cu retard sever. Rezultatele studii- lor indică, de asemenea, scorurile relativ mici la comportamente restrictive și repetitive în cazul copiilor foarte mici cu autism, precum și abilitatea redusă de a discrimina utilizarea repetitivă a obiectelor care a fost raportată la mulți copii cu handicap mental/deteriorări ale limbajului. Pe de altă parte, domeniul general referitor la comportamente restrictive, repetitive a demonstrat o bună discriminare.

Date fiind aceste rezultate, este important să luăm în considerare alte studii pentru mai multe dovezi privitoare la validitatea diagnostică a algoritmilor utilizați în cazul copiilor foarte mici sau al adolescenților cu nivel normal de inteligență.

Rezultatele arată de asemenea că nu au existat falși pozitivi în clasificările făcute pe baza algoritmului de diagnostic pentru copiii cu tulburări de limbaj sau pentru cei care erau normali din punct de vedere clinic. Niciunul dintre ei nu a depășit valoarea-prag la niciunul dintre cele trei domenii.

Algoritmul funcționează aproape la fel de bine pentru sindromul Asperger ca și pentru autism atunci când este aplicat la copii de vârstă școlară. Diferențierea între autism și Sindromul Asperger are o utilitate clinică incertă, dar în măsura în care este utilă, ar trebui făcută mai degrabă pe baza dezvoltări timpurii a limbajului decât pe baza patternurilor de comportament. Valorile-prag stabilite pentru algoritmul de diagnostic vor identifica marea majoritate a copiilor cu Sindrom Asperger tot așa cum fac în cazul copiilor cu autism.

Varietățile de TSA la care rămân zone mari de incertitudine sunt cele în care sunt îndeplinite anumite criterii de diagnostic, în timp ce altele nu sunt îndeplinite. Principala problemă aici nu este legată de ADI-R, ci mai degrabă de incertitudinile conceptuale care încă continuă, referitoare la semnificația acestor paternuri de comportament.

4. Domenii de utilizare: domeniul clinic și al sănătății

5. Scopul utilizării: diagnostic TSA; proiectare planuri și programe de intervenție, încadrare învățământ special

6. Utilizatori: În conformitate cu standardele internaționale și cu reglementările APA, fiecare instrument este desemnat ca fiind de tipul A, B sau C și fiecare din aceste tipuri cer o calificare diferită pentru a putea fi achiziționate.

ADI-R este un instrument de clasa C, iar acestea sunt destinate exclusiv indivizilor care au obținut titlul doctoral în psihologie sau educație, sau care sunt membri ai unor organizații profesionale care îi califică pentru uzul respectivului test, ori care lucrează sub supervizarea directă a unui psiholog calificat pentru uzul respectivului test.

7. Caracteristici psihice măsurate: Compus din 93 de itemi care vizează probleme comportamentale, ADI®-R se concentrează asupra a trei domenii funcționale: Limbaj / Comunicare; Interacțiuni sociale reciproce; Comportamente și interese restrictive, repetitive și stereotipe. Aceste domenii sunt specificate ca având importanţă diagnostică în International Classification of Diseases (ICD-10; 1992) elaborată de Organizaţia Mondială a Sănătăţii şi în Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV; 1994) elaborat de American Psychiatric Association.

Interviul este adecvat pentru evaluarea diagnostică a oricărei persoane, începând din copilăria timpurie până la viaţa adultă, cu condiţia ca persoana să aibă o vârstă mentală de peste 2 ani, 0 luni. Astfel, în situaţii clinice, interviul are aplicabilitate în toate cazurile în care s-a stabilit un diagnostic incert de TSA, indiferent dacă e vorba de un copil, de un adolescent sau de un adult.

8. Modul de utilizare:

8.1. Grup ţintă: adulți (părinte, tutore, însoțitor familiarizat cu istoricul persoanei suspectate de autism)

8.2. Durata medie de administrare: ADI-R este un interviu comprehensiv compus din 93 d eitemi, care se pot administra în 90-150 de minute

8.3. Modalităţi de aplicare: creion-hârtie

8.4. Condiţii de aplicare: ADI-R poate fi administrat individual, forma heteroevaluare

8.5. Cotarea ADI-R se poate face exclusiv de utilizatorii legali, cu licenţă de utilizare: cotare manuală.

8.6. Durata de cotare: cotarea manuală durează aproximativ 30 minute.

8.7. Rapoarte generate pe calculator: NU.

8.8. Detalii despre cursuri formative în utilizarea şi interpretarea probei: Programul de training video constă în: manualul de training; trei părți video care conţin interviuri complete ADI-R; patru părți video realizate din segmente de diferite tipuri de interviuri, care se referă la pierderea diferitelor abilităţi de limbaj şi comunicare, interacţiune socială şi comportamente restrictive, repetitive şi stereotipe; nouă exemplare de protocol de interviu ADI-R, pe care intervievatorii trebuie să le completeze pe durata trainingului, precum şi trei exemplare ale formularului de algoritm comprehensiv.

9. Observaţii -.