Date de identificare a metodei sau tehnicii de evaluare psihologică / asistență psihologică
Denumirea probei: Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition – Programul de Observație pentru Diagnosticul Autismului, Ediția a II-a
Acronim: ADOS 2
Autori: Partea I: modulele 1-4: Catherine Lord, Ph.D., Michael Rutter, M.D., FRS, Pamela
C. DiLavore, Ph.D., Susan Risi, Ph.D., Katherine Gotham, Ph.D. și Somer L. Bishop, Ph.D., Partea a II-a: modulul T: Catherine Lord, Ph.D.,Rhiannon, J. Luyster, Ph.D., Katherine Gotham, Ph.D. și Whitney Guthrie, M.S.
Autorul traducerii şi adaptării versiunii româneşti: Maria-Cristina (Crina) Nedelcu, Ph.D. (coord.), Cristina-Gianina Anghel, Dr. Camelia-Gabriela Ionescu, M.A. (ed.)
Descrierea în maxim 15 cuvinte a scopului probei: este o un instrument de evaluare utilizat în cazul persoanelor trimise către investigație, ca urmare a suspiciunii prezenței unor posibile
tulburări din spectrul autist (TSA)
Versiuni avizate: -
Forme paralele existente: -
Manualul testului: manual tehnic - 486 de pagini, Editura O.S. România, 2018
Licenţa de distribuire pentru România: O.S. România SRL
Date de contact ale distribuitorului: Str. Icoanei, nr. 29A, sector 2, Bucureşti, telefon: 021 230 45 99, www.testcentral.ro
Copyright: Western Psychological Services, 12031 Wilshire Boulevard, Test with Confidence Los Angeles, CA 90025-1251
Preţ:
- Manualul tehnic ADOS-2 174 euro, fără tva
- Modulul Toddler ADOS-2 6.24 euro, fără tva
- Modulul 1 ADOS-2 6.24 euro, fără tva
- Modulul 2 ADOS-2 6.24 euro, fără tva
- Modulul 3 ADOS-2 6.24 euro, fără tva
- Modulul 4 ADOS-2 6.24 euro, fără tva
- Instrumentar pentru ADOS 4100 euro, fără tva
- Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition (curs online/1 persoana/40 credite CPR) 258.82
Instrumentar pentru ADOS 4100 euro, fără tva
Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition (curs online/1 persoana/40 credite CPR) 258.82
Cuvinte cheie: autism, TSA, golden standard, diagnostic, psihologie clinica, evaluare copii, dezvoltare
Date despre tipul de aviz acordat şi modul de utilizare
Tip aviz acordat aviz pe perioadă nedeterminată
Anul în care a fost acordat avizul 2024
Caracteristici tehnice
Bazele teoretice ale testului
Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition (ADOS-2, Programul de observație pentru Diagnosticul Autismului, Ediția a doua) este o evaluare observațională standardizată, semi-structurată a comunicării, a interacțiunii sociale, a jocului/folosirii imaginative a unor materiale și a comportamentelor restrictive și repetitive în cazul persoanelor trimise spre investigație ca urmare a suspiciunii prezenței unor posibile tulburări din spectrul autist (TSA). ADOS-2 este varianta revizuită a Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS - Programul de observație pentru Diagnosticul Autismului) recunoscut la nivel internațioanl ca standardul de aur al evaluării prin observație pentru diagnosticarea TSA (Kanne, Randolph, & Farmer, 2008; Ozonoff, Goodlin-Jones, &Solomon, 2005). ADOS a fost dezvoltat cu scopul de a identifica un anumit număr de itemi pentru a produce un algoritm care să operaționalizeze criteriile de diagnostic pentru autism (descriptorii diagnostici) din DSM-5 (American Psychiatric Association, 2013) și ICD-11 (World Health Organization, 2022). ADOS-2 conține cinci module de evaluare, fiecare modul incluzând activități standard, concepute să genereze comportamente direct relevante pentru diagnosticul TSA, la diferite niveluri de dezvoltare și vârste cronologice.
Calitatea materialelor de testare foarte bună
Etaloane
Date de la 1415 persoane au contribuit la eșantionul de standardizare cu 2195 de evaluări. În ceea ce privește datele demografice ale eșantionului, genul a variat între grupurile de algoritmi de la 76% la 80% de gen masculin, identificarea rasială/etnică a variat între 70% și 88% caucazieni, 5-25% afro-americani, 2-4% amer-asiatici, 2-5% alte rase. Au fost atribuite diagnostice de autism unui număr de 1187 evaluări (54%). 599 (27%) au primit diagnostic de TSA non-autism și 409 (19%) aveau tulburări non-spectru. Vârsta a variat de la 2 la 16 ani. Doar eșantionul TSA a fost folosit pentru standardizarea scorului Total general.
Fidelitate
Fidelitatea inter-evaluatori: Estimările pentru fidelitatea inter-evaluatori pentru ADOS -2 examinează gradul în care doi evaluatori diferiți codează itemii instrumentului în mod concordant și dacă rezultatele obținute de doi evaluatori diferiți conduc la obținerea unor scoruri concordante pentru domenii, totaluri generale și claisificări. Fidelitatea între evaluatori pentru itemi a fost evaluată folosind acordul procentual și indici kappa ponderați. Corelațiile intra-clasă au fost folosite pentru a evalua fidelitatea intra-evaluatori pentru totalurile de la domeniile algoritmilor ADOS-2. Fidelitatea inter-evaluatori a fost foarte mare pentru itemii Modului 1, cu o medie a concordanței de 91,5%, toți itemii având o concordanță inter-evaluatori mai mare de 80%. Toate valorile Kappa au depășit .60 (MKw=.78) cu excepția itemilor descriind comportamente repetitive și anormalitățile senzoriale. Fidelitatea inter-evaluatori pentru itemii Modulului 2 a fost relativ ridicată (media concordanței fiind 89%), toți itemii au depășit valoarea de 80%. Cincisprezece din cele 26 de valori kappa au depașit .60 (Mkw=.70), iar ceilalți valoarea de .50 cu excepția a patru itemi, a căror valori kappa s-au încadrat între .38 și .49, cu valori ale concordanței între 78% și 98%. Rezultatele pentru Modulul 3 au fost asemănătoare cu cele pentru Modulul 2. Media procentuală a concordanței a fost de 88,2%. Șaptesprezece itemi au avut valori ale kappa de .60 sau mai mari (Mkw=.65). Toți itemii din Modulul 4 au avut o valoare minimă a concordanței între reevaluatori de 80% (M=88,25%) și valorile kappa au depășit .60 pentru 22 de itemi (Mkw=.66), iar valorile celorlalți itemi au fost de .50 sau mai mari cu excepția a doi itemi care a căror codări au fost rescrise, în timp ce alți doi itemi au fost eliminați.
În ceea ce privește fidelitatea scorurilor domeniilor și a clasificării corelațiile intra-clasă au fost calculate pentru mai multe perechi de evaluatori pentru domeniul Afect/manifestare socială (AS), domeniul Comportament limitat și repetitiv (CLR) și pentru scorul Total general pentru fiecare modul separat și pentru toate modulele combinate în cazul modulelor 1-3. Domeniul As a avut un coeficient al corelației intra-clasă de .96, domeniul CLR a avut un coeficient de .84, iar Totalul general a avut un coeficient de .96. Datele combinate pentru algoritmii ADOS pentru cele patru module sugerează că valoarea acestor coeficienți pentru Modulul 4 au fost între .82 și .93.
Fidelitatea test-retest. Pentru ADOS-2, fidelitatea test-retest a fost evaluată pentru scorurile de domeniu, scorul Total general și pentru clasificări folosind un eșantion de 87 de participanți cărora le-a fost administrat același modul ADOS de două ori la un interval de timp mediu de 10 luni. Acești participanți au fost în principal copii mici, cu un nivel relativ înalt de funcționare, a căror dezvoltare era urmărită de cercetătorii de la Universitatea din Chicago. Corelațiile test-retest pentru comparațiile pentru module individuale indică o bună stabilitate a domeniilor AS și CRL și o stabilitate excelentă pentru Totalul general. Pentru eșantionul modulelor combinate, domeniul AS a avut un coeficient de corelație intra-clasă de .89, domeniul CRL a avut un coeficient de .74, iar Totalul general a avut o corelație intra-clasă de .90.
3.5 Validitate
Dovezile privind validitatea includ date legate de validitatea itemilor și algoritmilor ADOS-2, de corelațiile item- scor total și de validitatea predictivă. Patternul pentru corelațiile item-scor total susțin fidelitatea și validitatea instrumentului. Cel mai crucial aspect al validității ADOS-2 este validitatea sa predictivă. În ceea ce privește ADOS-2 validitatea predictivă se referă la gardul în care algoritmii ADOS-2 identifică în mod corect persoanele care se află în spectrul autismului. Dovezile susțin o validitate puternică pentru algoritmii ADOS-2. Curbele ROC (Receiver Operating Characteristics, Siegel, Vukicevic, Eliott, & Kraemer, 1989) au fost folosite calculate pentru a obține sensibilitatea și specificitatea algoritmilor ADOS-2, fiind rulate separat pentru fiecare din cele cinci celule de dezvoltare și folosite în selectarea scorurilor limită specifice celulelor pentru a maximiza validitatea predictivă a algoritmilor ADOS-2, arătând pentru toate cazurile cu cea mai bună estimare a diagnosticului clinic. Pentru Modulul 4, folosirea modelului celor 3 linii de demarcație (cerința ca scorurile limită să fie atinse sau depășite pentru Comunicare, Interacțiune socială și pentru scorul combinat Comunicare + Interacțiune socială) a determinat cele mai înalte valori ale sensibilității și specificității pentru discriminarea autismului și a TSA non-autism de tulburările din afara spectrului.
Domenii de utilizare: domeniul clinic și al sănătății
Scopul utilizării: diagnostic TSA; proiectare planuri și programe de intervenție, încadrare învățământ special
Utilizatori: În conformitate cu standardele internaționale și cu reglementările APA, fiecare instrument este desemnat ca fiind de tipul A, B sau C și fiecare din aceste tipuri cer o calificare diferită pentru a putea fi achiziționate.
ADOS 2 este un instrument de clasa C, iar acestea sunt destinate exclusiv indivizilor care au obținut titlul doctoral în psihologie sau educație, sau care sunt membri ai unor organizații profesionale care îi califică pentru uzul respectivului test, ori care lucrează sub supervizarea directă a unui psiholog calificat pentru uzul respectivului test.
Caracteristici psihice măsurate: ADOS 2 constă în activități standard care oferă examinatorului oportunități de a observa comportamentele care sunt direct relevante pentru diagnosticul TSA, la diferite niveluri de dezvoltare și vârste cronologice.
ADOS 2 include utilizarea de activități sociale planificate, denumite îndemnuri/ solicitări/simulări sociale (în original, presses) (Murray, 1938) care oferă contexte standardizate în care interacțiunea socială, comunicarea și tipuri specifice de comportamente este mai probabil sa apară. Fiecare modul ADOS 2 cuprinde secvențe sociale comunicative, care combină o serie de situații structurate și nestructurate; fiecare situație oferind o combinație diferită de solicitări/simulări pentru anumite comportamente sociale.
Modul de utilizare:
Grup ţintă: copii cu vârsta peste 12 luni
Durata medie de administrare: ADOS 2 are cinci module, fiecare dintre ele putând fi administrat în 40-60 minute
Modalităţi de aplicare: creion-hârtie
Condiţii de aplicare: ADOS-2 poate fi administrat individual
Corarea ADOS-2 se poate face exclusiv de utilizatorii legali, cu licenţă de utilizare:cotare manuală.
Durata de cotare: cotarea manuală pentru fiecare modul durează aproximativ 30 minute.
Rapoarte generate pe calculator: NU.
Detalii despre cursuri formative în utilizarea şi interpretarea probei: un program de training video, care include documentația video de training și un ghid, este disponibil spre a fi folosit împreună cu ADOS 2. Programul de training video este prezentat în două părți care corespund celor două părți ale manualului ADOS 2.
Observaţii -.