Date de identificare a probei
1. Denumirea probei: TESTUL STROOP CULOARE ȘI CUVÂNT - versiunea pentru adulți/copii (STROOP COLOR AND WORD TEST - Adult Version/Children's Version)
2. Acronim: STROOP-A, STROOP-C
3. Autori: Charles J. Golden, Shawna M. Freshwater/ Charles J. Golden, Shawna M. Freshwater&ZarabethGolden.
4. Autorul traducerii / adaptării probei: Dragoș Iliescu, Nicolae Dumitrașcu și Cezar Giosan.
5. Descrierea scopului probei: Testul Stroop Culoare și Cuvânt este un test neuropsihologic care ajută la diagnosticarea disfuncțiilor cerebrale și evaluarea stresului cognitiv, funcțiilor executive și abilităților cognitive. Este util în identificarea unui număr de tulburări semnificative și este recomandat ca un instrument de screening pentru evaluarea ADD/ADHD, demență, leziuni cerebrale traumatice și pentru a determina gradul de independență care ar putea fi atins de persoanele cu tulburări ale lobului frontal.
6. Versiune avizată:
- anterioare ședinței din 25.10.2024: nu sunt
7. Forme paralele existente: nu există
8. Manualul testului:
- STROOP-A (versiunea pentru adulți), 125 de pagini, Editura Sinapsis Publishing Projects, 2023
- STROOP-C (versiunea pentru copii), 83 de pagini, Editura Sinapsis Publishing Projects, 2023
Această versiune a manualului trebuie să fie însoțită de o erată care să cuprindă toate modificările aduse și avizate de Comisiei Metodologică în ședința din 25.10.2024.
9. Licenţa de producere şi distribuire pentru România: SC D&D Consultants Grup SRL (TestCentral)
10. Date de contact ale distribuitorului: Str. Icoanei, nr. 29A, sector 2, București, telefon/fax: 021 230 45 99, www.testcentral.ro
11. Copyright:
Copyright STROOP-A:© 1998, 2002–Stoelting Co.
Copyright STROOP-C: © 2003 – Stoelting Co.
12. Preț avizat de către CPR:
TESTUL STROOP CULOARE ȘI CUVÂNT - Versiunea pentru adulți
Kit inițial = 184.80Eur(Manual STROOP-A, 25 Formulare STROOP-A)
Ulterior achiziției kitului inițial, utilizatorii testului pot achiziționa și separat materiale ale acestuia, la următoarele prețuri: Manual tehnic STROOP-A (59.85 Eur) - 1 buc., Formularul STROOP-A (5.12Eur) - 1 buc.
TESTUL STROOP CULOARE ȘI CUVÂNT - Versiunea pentru copii
Kit inițial = 184.80 Eur (Manual STROOP-C, 25 Formulare STROOP-C)
- ulterior achiziției kit-ului inițial, utilizatorii testului pot achiziționa și separat materiale ale acestuia, la următoarele prețuri: Manual tehnic STROOP-C (59.85 Eur) - 1 buc., Formularul STROOP-C (5.12 Eur - 1 buc.)
Detalii legate de prețurile actuale ale probei pot fi găsite la www.testcentral.ro
Totodată, la prețurile materialelor achiziționate ulterior kit-ului inițial pot fi aplicate reduceri în funcție de volumul acestora.
13. Cuvinte cheie: neuropsihologie, efectul Stroop, funcții executive, control inhibitor, atenție selectivă, interferență cognitivă, procesare cognitivă, flexibilitate cognitivă, psihopatologie, screening.
Date despre probă şi modul de utilizare:
1. Tip de aviz acordat: aviz pe perioadă nedeterminată (orice versiune ulterioară avizării în cadrul ședinței Comisiei metodologice din data de 25.10.2024 impune un nou demers de avizare)
2. Anul în care a fost acordat avizul: 2024
3. Caracteristici tehnice (calificative/punctaje acordate de către CM în procesul de analiză): foarte bine
3.1. Bazele teoretice ale testului:
Testul Stroop Culoare și Cuvânt (Stroop Color and Word Test) a fost dezvoltat din observațiile făcute de primii psihologi experimentali legate de faptul că numirea unei culori este întotdeauna mai lentă decât citirea numelui culorii la adulții educați. Stroop (1935) sugerează că diferența dintre numirea culorii și citirea cuvântului este determinată de asocierea culorilor cu o multitudine de răspunsuri comportamentale, în timp ce cuvintele sunt asociate unui singur răspuns comportamental și anume, citirea. Pentru a putea studia în continuare relația dintre numirea culorii și citirea cuvântului, Stroop a conceput testul care a ajuns să fie denumit Testul Stroop Culoare și Cuvânt. Stimulii Stroop par să activeze un răspuns de procesare verbală automat care interferează cu inițierea conștientă a numirii culorii. Subiectul finalizează sarcina fie prin completarea secvențială a celor două răspunsuri (citirea cuvântului urmată de numirea culorii), fie prin suprimarea automată a răspunsului de citire a cuvântului prin control voit.
3.2. Calitatea materialelor de testare: foarte bună
3.3. Etaloane
Versiunea pentru adulți
Normarea Testului Stroop Culoare și Cuvânt, versiunea pentru adulți, în România a fost inițial bazată pe un eșantion de 626 de persoane, format din două loturi distincte. Un prim lot a fost colectat ca parte a unui proiect de cercetare mai amplu, care viza co-normarea a 7 teste neuropsihologice scurte și recunoscute în rândul populației din România. Acest prim lot a inclus 420 de persoane care au fost supuse administrării celor 7 teste într-o singură ședință de evaluare, dintre care 391 de evaluări au fost valide pentru testul Stroop. În plus, pentru a acoperi zone geografice și categorii de vârstă sub-reprezentate în primul lot, au fost colectate 235 de evaluări suplimentare, ajungând astfel la un eșantion final de 626 de persoane. Ulterior, eșantionul a fost suplimentat pentru a asigura o reprezentativitate adecvată și o robustețe sporită a rezultatelor. Astfel, eșantionul final a fost extins la 1252 de participanți, dintre care 636 femei (50.80%) și 616 bărbați (49.20%). Vârsta participanților a variat între 18 și 87 de ani, cu o medie de M = 46.66 și o abatere standard de SD = 17.64, iar nivelul de educație a variat între 4 și 20 de ani de școlarizare, cu o medie de M = 14.16 și o abatere standard de SD = 3.02.
Versiunea pentru copii
Normarea testului Stroop versiunea pentru copii în România a fost bazată pe un eșantion de 509 copii, cules și cotat de 9 psihologi formați în acest sens și s-a realizat cu ajutorul unei companii de cercetare și sondaje. Copiii sunt parte ai familiilor unui număr de adulți înregistrați într-un panel de peste 20.000 de persoane, utilizat în diverse cercetări. Copiii au fost evaluați în urma acordului obținut din partea părinților acestora (parte din panel).Eșantionul conține 509 participanți, dintre care 258 fete (50.69%) și 251 băieți (49.31%). Vârsta participanților este cuprinsă între 6 și18 ani cu o medie de M = 12.93 și o abatere standard de SD = 3.24 ani.
3.4. Fidelitate
Versiunea pentru adulți
Fidelitatea test-retest a testului a fost stabilită pe baza unui eșantion de 124 de participanți, cu vârste între 18 și 84 de ani (M = 47.52, SD = 17.28), incluzând 64 de bărbați și 60 de femei. Testul a fost administrat la un interval de 3 până la 4 săptămâni. Fidelitățile test-retest obținute sunt de rtt= .84 pentru Cuvânt rtt= .76 pentru Culoare și rtt= .74 pentru Culoare-Cuvânt, valori care indică o stabilitate bună a scorurilor între cele două administrări.
Versiunea pentru copii
Fidelitatea test-retest a testului a fost stabilită pe baza unui eșantion de 107 participanți, cu vârste între 7 și 18 ani (M = 14.36, SD =2.31), dintre care 35 de băieți și 72 de fete. Testul a fost administrat la un interval cuprins între 3 și 4 săptămâni. Fidelitățile test-retest obținute sunt de rtt = .91 pentru W, rtt = .79pentru C, rtt = .71 pentru CW și rtt = .73
pentru I.
3.5. Validitate
Validitatea de criteriu a fost examinată în 3 eșantioane clinice și un eșantion normal. Eșantioanele clinice au vizat relația dintre rezultatele Stroop și depresie, anxietate și demență, iar eșantionul normal a vizat relația dintre testul Stroop și inteligență (abilități cognitive).Relația dintre scorurile Stroop și depresie a fost investigată cu ajutorul unui eșantion de 37 de pacienți diagnosticați cu depresie, comparativ cu un grup de control echivalent, extras din eșantionul normativ. Comparând scorurile medii ale celor două grupuri pe mai multe dimensiuni, rezultatele arată diferențe semnificative statistic pentru scorurile Cuvânt, Culoare și Culoare-Cuvânt, indicând o performanță inferioară la pacienții cu depresie comparativ cu grupul de control, rezultate indicând faptul că depresia influențează în mod semnificativ performanțele pe sarcinile de citire și denumire a culorilor, însă impactul asupra interferenței cognitive nu este semnificativ. Relația dintre scorurile Stroop și anxietate a fost analizată pe un eșantion de 29 de pacienți diagnosticați cu anxietate, comparativ cu un grup de control echivalent, selectat din eșantionul normativ, rezultatele indicând indică diferențe semnificative între cele două grupuri pe sarcinile de Cuvânt, Culoare și Culoare-Cuvânt. Anxietatea influențează performanțele cognitive la sarcinile Stroop legate de citire și denumirea culorilor, dar nu are un impact semnificativ asupra interferenței cognitive. Relația dintre scorurile Stroop și demență a fost investigată cu ajutorul unui eșantion de 44 de pacienți diagnosticați cu diverse forme de demență, comparativ cu un grup de control echivalent, extras din eșantionul normativ, extras din eșantionul normativ, rezultatele au evidențiat diferențe semnificative din punct de vedere statistic, cu o mărime medie a efectului ((d-ul lui Cohen) pentru scorurile Cuvânt, Culoare, Culoare-Cuvânt, în timp ce pentru scorul Interferență nu s-au observat diferențe semnificative statistic. Relația dintre scorurile Stroop și inteligență a fost investigată cu ajutorul unui eșantion de 286 de adulți, care au fost evaluați atât prin testul Stroop, cât și prin testul de abilități cognitive Intelligenz-Struktur-Test 2000R (Testul Structurii Inteligenței 2000 R, IST).Corelațiile obținute sunt semnificative din punct de vedere statistic și se încadrează în intervalele obișnuite pentru corelațiile dintre sarcina Stroop și diverse forme de evaluare a abilităților cognitive. Astfel, coeficienții de corelație pentru scorurile Cuvânt, Culoare și Culoare-Cuvânt sunt .32, .32 și, respectiv .30, în timp ce pentru scorul de Interferență, coeficientul de corelație este mai scăzut, .16. Toate aceste rezultate arată validitatea ridicată a testului.
4. Domenii de utilizare: psihologie clinică, psihoterapie, neuropsihologie.
5. Scopul utilizării: evaluarea funcțiilor executive, este un instrument de screening, care poate fi folosit de sine-stătător, fie poate fi ușor inclus în evaluări mai complexe. Poate fi folosit în evaluarea handicapului, ca stimul imagistic pentru evaluarea impactului în leziuni cerebrale (leziuni localizate, demență, parkinson, sindromul Turner, demența HIV), pentru evaluarea în cazul bolii Huntington, în tulburările emoționale, în tulburările de învățare, în evaluarea nivelului de impulsivitate, ADD/ADHD, în răspunsul la medicație și tratament, pentru evaluarea geriatrică, pentru evaluarea schizofreniei, depresiei, a asimetriei emisferice, a diferențelor emisferice în potențialele evocate, a efectelor de vârstă, pentru evaluarea efectelor stresului, substanțelor, în evaluarea modificărilor sistemului nervos autonom, a nivelurilor hormonale, a personalității, a creativității, a cogniției, a conceptului de automatizare etc
6. Utilizatori: Utilizatorii calificați a folosi acest test în practică sunt specialiști licențiați din domeniile: psihologie clinică și psihoterapie, neuropsihologie sau alte domenii conexe, care au beneficiat de instruire și au experiență adecvată în administrarea etică și interpretarea instrumentelor psihologice. Utilizatorii testului trebuie să cunoască standardele de testare psihologică trasate de către Asociația Americană de Psihologie (American Psychological Association; AERA, APA, & NCME, 1999). Utilizatorii români trebuie să fie familiarizați, de asemenea, cu standardele naționale specific și să fie, totodată, membri ai unor asociații profesionale care promovează standardele etice în utilizarea testelor psihologice, ori să fie specialiști licențiați în unul dintre domeniile menționate anterior. STROOP-Ași STROOP-C sunt recomandate pentru utilizarea în screening, în cercetare, în studii longitudinale, în evaluarea traumatismelor craniene, a sindromului Turner, a hidrocefaliei, a autismului și retardului mental, a tulburărilor de învățare și emoționale, a deficitelor neuropsihologice, nivelului de impulsivitate, ADD/ADHD, în răspunsul la medicație și tratament, în evaluarea modificărilor sistemului nervos autonom, a personalității, a creativității, a cogniției, a conceptului de automatizare șamd.
7. Caracteristici psihice măsurate: Testul poate fi folosit fie ca test de sine-stătător, fie inclus în evaluări mai complexe. Acesta constă din trei sarcini (conținute în trei pagini), care presupun citirea într-un timp limită a itemilor aranjați pe coloane 1) cuvinte care denumesc culori, 2) simboluri colorate și 3) cuvinte colorate distinct de culoarea denumită. Dimensiunea cognitivă valorificată este asociată cu flexibilitatea cognitivă, rezistența la interferența de la stimuli externi, creativitatea și psihopatologia - toate acestea influențând capacitatea persoanei de a face față stresului cognitiv și de a procesa rezultate complexe.
8. Modul de utilizare:
8.1. Grup ţintă: a fost dezvoltat și standardizat pentru a fi utilizat în evaluarea copiilor (cu vârsta cuprinsă între 5 și 18 ani) și adulților 18+ ani.
8.2. Durata medie de aplicare: aproximativ 5 minute.
8.3. Modalităţi de aplicare: format creion-hârtie.
8.4. Condiţii de aplicare: Testul poate fi administrat fie individual, fie în grup, instrucțiuni specifice fiind menționate în manualul testului. Mediul testării ar trebui să aibă iluminare adecvată şi să fie lipsit de stimuli ce ar putea distrage atenţia persoanei evaluate. Testul este ușor de administrat, procedura nu necesită un instructaj foarte complex, astfel fiind posibilă administrarea de către specialiști care trebuie să fie familiarizați, ori să primească instrucțiuni clare în legătură cu obținerea consimțământului informat, evitarea influențării răspunsurilor.
8.5. Modalități de scorare: manuală, realizată exclusiv de utilizatorii legali, cu licență de utilizare. Totodată, responsabilitatea interpretării trebuie să fie asumată de o persoană licențiată, care să fie familiarizată cu testarea psihologică.
8.6. Durata de scorare: durata medie de cotare este de aproximativ 5 minute.
8.7. Rapoarte generate pe calculator: Nu.
8.8. Detalii despre cursuri formative: SCD&D Consultants Grup SRL (Test Central) furnizează un modul de training online intensiv, la cerere. Sesiunea de training se desfășoară online. Mai multe informații legate de înscrierea și organizarea cursurilor de formare (training online) pot fi obținute la adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
9. Observații: nu este cazul.