Colegiul Psihologilor din România

Site-ul oficial al Colegiului Psihologilor din România

Date de identificare a metodei sau tehnicii de evaluare psihologică/ asistență psihologică

1. Denumire: Chestionarul de evaluare a copiilor–5

2. Acronim: Chestionarul ECI-5

3. Autor(i): dr. Kenneth D. Gadow, dr. Joyce Sprafkin

4. Autorul traducerii şi adaptării versiunii româneşti (dacă este cazul):
Anca Bălaj, Monica Albu

5. Descrierea în maxim 15 cuvinte a scopului:
Evaluarea celor mai prevalente tulburări psihiatrice manifestate la copii cu vârste cuprinse între 3-6 ani
6. Versiuni avizate (se completează de către CM): nu sunt versiuni anterioare ședinței din 29.08.2025

7. Forme paralele existente / Alte versiuni:
ECI-5 cuprinde o variantă pentru părinţi şi o variantă pentru educatori.
8. Manualul testului (număr de pagini; editura; an; versiuni test) / Studiile științifice care susțin metoda de asistență psihologică (număr de studii; revistele în care au fost publicate; autori; ani; linkuri)
Manual lb. Română (în curs de publicare): „Chestionarul de Evaluare a Copiilor–5. Ghidul practicianului”, 261 pagini; Editura ASCR, Cluj-Napoca, 2025.
9. Licența de distribuire pentru România / Dreptul de utilizare în România:COGNITROM S.R.L.

10. Date de contact ale distribuitorului (adresă, telefon/fax, link către pagina de net):
COGNITROM SRL
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
0749 122 603
https://www.cognitrom.ro/
Punct de lucru: Piața 14 iulie nr. 18, Cluj-Napoca, CJ, 400325

11. Copyright
Copyright © 1999Checkmate Plus, LTD, Stony Brook, NY 11790 USA. Reproducerile neautorizate nu sunt permise. Contractul de licență s-a încheiat între Checkmate Plus, LTD (licențiator) și Cognitrom (licențiat) pe data de 14 iunie 2023.

12. Preţ avizat de către CPR, pentru probă / curs de formare pentru metoda de asistență/intervenție psihologică (cel precizat în dosarul trimis spre avizare)

Chestionar ECI-4: persoană fizică – 1350 lei (TVA inclus)
Chestionar ECI-4 persoană juridică – 1800 lei (TVA inclus)

*Certificare suplimentară reprezintă licențierea unui alt psiholog (pe lângă cel prevăzut prin achiziția pachetului de test).

13. Cuvinte cheie (maxim 5):Tulburări psihiatrice, copii, 3-6 ani, părinţi, educatori

Date despre tipul de aviz acordat / rezoluție şi modul de utilizare
1. Tip aviz acordat / Tip de rezoluție:aviz pe perioadă nedeterminată

2. Anul în care a fost acordată rezoluția: 2025

3. Analiza metodei sau tehnicii de evaluare sau asistență psihologică (calificative/punctaje acordate de către CM în procesul de analiză)
3.1. Analiza metodei sau tehnicii de evaluare psihologică
3.1.1. Fundamentarea teoretică
Itemii cuprinşi în ECI-5 se bazează pe criteriile de diagnostic prevăzute de Asociaţia Americană de Psihiatrie (2013) în Manualul de diagnostic şi statistică a tulburărilor mentale (DSM-5).Este important să subliniem faptul că aplicarea sistemului de diagnosticare DSM la copii preşcolari este controversată, iar aspectele esenţiale au fost analizate cu seriozitate încă din primele etape ale elaborării ECI.
3.1.2. Calitatea materialelor de testare: foarte bună
3.1.3. Etaloane
Eşantionul utilizat la etalonare a cuprins 575 copii evaluați prin varianta pentru educatori a ECI-5 (tabelul 72) și 707 copii evaluați prin varianta pentru părinţi a ECI-5. S-a urmărit ca pentru fiecare variantă a ECI-5 să se formeze un eșantion de etalonare care să aibă o structură foarte asemănătoare cu structura populaţiei României formată din copii în vârstă de 3-7 ani, în ceea ce privește vârsta, sexul și mediul de domiciliu al copiilor. Pentru niciuna din variantele ECI-5, structura populaţiei din care provine eșantionul utilizat la etalonare nu diferă semnificativ, la pragul p=0,05, de structura populaţiei României.
3.1.4. Fidelitate
Coeficienții de consistenţă internă Alpha Cronbach au fost calculati doar pentru scalele care se reprezintă în profiluri, datele susținând consistența internă a acestora: în cazul variantei pentru educatori, majoritatea coeficienţilor α Cronbach (16 din 22) au o valoare peste 0,90, iar în cazul variantei pentru părinţi, din totalul de 24 de coeficienţi α Cronbach, mai mult de jumătate (15) au o valoare mai mare decât 0,80. Testul ECI-5 măsoară stabil constructele la intervalul de o lună, atât varianta pentru educatori cât și cea pentru părinți. Cele două aplicări ale testului ECI-5 - varianta pentru educatori- s-au realizat la un interval de 28-29 de zile (m=28,47; σ=0,51) şi au inclus un număr de 34 copii (22 de băieţi și 12 fete), eşantion non-clinic (cu vârste cuprinse între 3-6 ani, m=4,06; σ=0,78), evaluaţi de către educatoare. Pentru majoritatea scalelor (13 din 16) coeficienţii de corelaţie liniară între test și retest sunt mai mari decât 0,90, pentru celelate trei scale coeficienţii de corelaţie liniară sunt cuprinși între 0,70 și 0,80. Eșantionul de copii pentru care s-au făcut prelucrările pentru ECI-5 - varianta pentru părinte - a fost compus din 31 de copii (19 de băieţi și 12 fete) din populaţia non-clinică, având vârsta cuprinsă între 3 și 6 ani (m= 4,19; σ= 0,87). Intervalul de timp între testare și retestare a fost de 28-30 de zile (m=28,26; σ=0,68). Pentru majoritatea scalelor (16 din 19) coeficienţii de corelaţie liniară între testare și retestare sunt cuprinși în intervalul [0,90, 1,00]. Pentru două scale coeficientul de corelaţie liniară este cuprins în intervalul [0,85, 0,90], iar pentru o scală coeficientul de corelaţie liniară este mai mic decât 0,70 (pentru scala Tulburarea de comportament social dezinvolt r=0,66).

3.1.5 Validitate
Pentru a oferi surse de dovezi ale validității interpretării propuse pentru scorurile scalelor ECI-5 au fost derulate mai multe studii ce au investigat validitatea de contruct, de criteriu sau discriminative/ concurentă, dintre care: investigarea mărimii coeficienților de corelație liniară între scorurile de severitate a simptomelor pentru care în cazul variantei pentru educatori, ipotezele formulate s-au confirmat în eșantionul non-clinic utilizat la etalonare. În cazul variantei pentru părinți, ipotezele formulate s-au confirmat între scalele care măsoară tulburări de externalizare și scalele care măsoară tulburări de internalizare și între scalele Tulburare autistă și Sindrom Asperger și scalele care măsoară tulburări de externalizare și tulburări de internalizare. Pentru ambele variante (pentru educatori și părinți), în eșantioane clinice, ipotezele formulate cu privire la mărimea coeficienților de corelație liniară între scorurile de severitate s-au confirmat între scalele care măsoară tulburări de externalizare și scalale care măsoară tulburări de internalizare și între scalele Tulburare autistă și Sindrom Asperger și scalele care măsoară tulburări de externalizare și tulburări de internalizare. Pentru varianta pentru educatori, eșantionul clinic a fost compus din 67 de copii, 44 băieți și 23 de fete, iar în cazul variantei pentru adulți eșantionul clinic a fost compus din 81 de copii, 53 băieți și 28 de fete, cu vârsta cuprinsă între 3 și 6 ani în ambele eșantioane. Atât pentru scalele care măsoară tulburări de externalizare, cât și pentru cele care măsoară tulburări de internalizare, scalele care corelează linear între ele cel mai puternic sunt în general același pentru ambele variante ale ECI-5, în eșantionul clinic și în eșantionul non-clinic. Într-un alt studiu derulat pentru a investiga validitatea de construct a instrumentului s-a efectuat analiza factorială a scalelor utilizând scorurile severității simptomelor în eșantionul non-clinic utilizat la etalonare. Prin extragerea factorilor prin metoda componentelor principale, cu rotirea factorilor extrași prin metoda quartimax în cazul variantei pentru educatori s-a obținut un indice KMO de 0,892 și Bartlett semnificativ; soluție bifactorială (externalizare vs. internalizare) ce explică 71.649 % din varianță. În cazul variantei pentru părinți, s-a obținut un indice KMO de 0,892 și Bartlett semnificativ; soluție în cinci factori ce explică 69.21 % din varianță: cu excepția primului factor în care au saturația cea mai mare atât scale care măsoară tulburări de internalizare, cât și scale care măsoară tulburări de externalizare, în fiecare dintre ceilalți factori au cea mai mare saturație scale care măsoară tulburari de același tip (fie de internalizare, fie de externalizare). Factorii identificați încarcă în general pe tulburări specifice de internalizare și /sau externalizare. Validitatea convergentă a fost investigată prin calculul coeficienților de corelație între scalele din ECI-5 și scalele a 2 chestionare din Sistemul Achenbach al evaluării bazate empiric (ASEBA): Chestionarul de evaluare comportamentală adresat părinților (CBCL) și cel adresat profesorilor (TRF). Pentru varianta pentru părinți a fost utilizat un eșantion de 28 de copii (14 băieți și 14 fete), în vârstă de 6 ani. Corelațiile dintre scalele din ECI-5 - varianta pentru părinți și scalele Chestionarului de evaluare comportamentală adresat părinților (CBCL)au fost calculate pe un eșantion non-clinic de 28 de copii (14 băieți și 14 fete), în vârstă de 6 ani. În general, scalele din ECI-5 au puțini coeficienți de corelație liniară cu scalele derivate DSM din CBCL semnificativi la un prag p<0,001: 10 scale nu au niciun coeficient, iar celelalte 9 scale au între 1 și 4 coeficienți. De asemenea, în general, scalele din ECI-5 au puțini coeficienți de corelație liniară cu scalele din CBCL care măsoară sindroame semnificativi la un prag p<0,001: 9 scale nu au niciun coeficient, iar celelalte 10 scale au între 1 și 6 coeficienți. Corelațiile dintre scalele din ECI-5 varianta pentru educatori și scalele Chestionarul de evaluare comportamentală adresat profesorilor (TRF) au fost calculate pe un eșantion non-clinic de 29 de copii (14 băieți și 15 fete), în vârstă de 5-6 ani, majoritatea din mediul rural. Majoritatea scalelor din ECI-5 (10 din 16 scale) au coeficienți de corelație liniară semnificativi la un prag p<0,001 cu 5-7 scale derivate DSM din TRF. Majoritatea scalelor din ECI-5 (10 din 16 scale) au coeficienți de corelație liniară semnificativi la un prag p<0,001 cu 7-10 scale din TRF care descriu sindroame. Valorile semnificative la un prag p<0,05 sau, chiar, la un prag p<0,001, ale coeficienților de corelație între scalele din ECI-5 și cele din TRF indică o bună validitate convergentă a variantei pentru educatori a ECI-5. Un alt studiu a investigat măsura în care ECI-5 discriminează între o populație clinică și una non-clinică. S-au comparat mediile scorurilor de severitate a simptomelor ale scalelor ECI-5, ținând cont de sex, între un eșantion clinic de copii cu diverse tulburări clinice și un eșantion non-clinic.Eșantionul clinic este compus din 67 de copii în varianta pentru educatori și din 81 de copii în varianta pentru părinți. Eșantionul non-clinic este cel folosit la etalonare, compus din 575 de copii în varianta pentru educatori și din 707 copii în varianta pentru părinți. Diferențele mediilor scorurilor între populația clinică și cea non-clinică sunt semnificative pentru majoritatea scalelor luate în considerare, atât în cazul variantei pentri educatori, cât și în cazul variantei pentru părinți, pentru ambele sexe, sugerând faptul că ECI-5 discriminează între populația clinică și cea non-clinică.
4. Domenii de utilizare / aplicabilitate: psihologie clinică, psihologie educațională

5. Scopul utilizării: screening pentru cele mai prevalente tulburări psihiatrice manifestate la copii cu vârste cuprinse între 3-6 ani.Scorurile obținute la ECI-5 NU SUNT MENITE SĂ FURNIZEZE UN DIAGNOSTIC în sine.

6. Utilizatori, competențe și trepte de specializare

Utilizatorii pot fi psihologi clinicieni, psihoterapeuți, psihiatrii sau medici de familie.

În vederea obținerii certificării ECI-5, este necesar ca persoana fizică desemnată săposede diplomă de licență în psihologie sau în medicină. Acest specialist ar trebui să aibă experienţă în administrarea testelor psihologice, să fie conştient de condiţiile şi potenţialele riscuri ale unei astfel de testări. Chestionarul poate fi administrat de către cineva care a fost instruit în administrarea testelor psihologice. În astfel de situaţii, persoana instruită (tehnicianul) ar trebui să fie supervizată de un specialist calificat. Pentru interpretarea rezultatelor este nevoie de un specialist familiarizat atât cu administrarea, cât şi cu limitele chestionarului. Nu sunt necesare alte calificări sau formări.

7. Caracteristici psihice măsurate / optimizate (scurtă descriere a testului și/sau a scalelor; scurtă descriere a obiectivelor, tehnicilor și tipurilor de exerciții utilizate de metoda de asistență/intervenție psihologică): maxim 150 de cuvinte

Chestionarul de evaluare a copiilor–5 (ECI-5) este un instrument de screening care evaluează cele mai prevalente tulburări psihiatrice manifestate la copii cu vârste cuprinse între 3-6 ani. Itemii cuprinşi în ECI-5 se bazează pe criteriile de diagnostic prevăzute de Asociaţia Americană de Psihiatrie în Manualul de diagnostic şi statistică a tulburărilor mintale V (DSM-V). Există 2 versiuni care trebuie completate, una de către părinți și una de către educatori. Versiunea pentru părinți ECI-5 conține 126 itemi prin care se evaluează peste 20 de tulburări emoționale și comportamentale, iar versiunea pentru educatori conține 103 itemi.

8. Modul de utilizare:

ECI-5 este un instrument de screening, care poate fi folosit ca un punct de plecare pentru a recomanda o evaluare clinică efectuată de un specialist în aceste tulburări şi ca un ghid pentru desfăşurarea unui interviu clinic. Scorurile obținute la ECI-5 NU SUNT MENITE SĂ FURNIZEZE UN DIAGNOSTIC în sine. Ele trebuie coroborarte cu alte metode de evaluare clinice.

8.1. Grup ţintă:copii cu vârste cuprinse între 3-6 ani (prin intermediul părintelui și educatorului)

8.2. Durata medie de aplicare a metodei sau tehnicii de evaluare sau asistență psihologică:

Timpul mediu de aplicare este de 10-15 minute pentru fiecare variantă, fie că e completată de educator sau de părinte.

8.3. Modalităţi de aplicare:

Mod de aplicare – creion-hârtie.

8.4. Condiţii de aplicare:

Pentru a completa chestionarul de evaluare părintele/educatorul are nevoie de un mediu liniștit, fără zgomote sau întreruperi și de un spațiu confortabil, bine luminat și cu o temperatură potrivită. Este important să primească instrucțiuni clare și să aibă suficient timp la dispoziție, aproximativ 15-20 minute.

8.5. Modalităţi de cotare

Cotarea se realizează manual, urmând întocmai instrucțiunile descrise în Manualul testului.

8.6. Durata de cotare:
Cotarea: 10 minute
Analiza rezultatelor de către evaluator: 3 minute
Oferirea de feedback și explicații privind rezultatele obținute:15minute/persoana evaluată

8.7. Rapoarte generate pe calculator (da; nu):

Nu.

8.8. Detalii despre cursuri de formare în metoda sau tehnica de evaluare sau asistență psihologică:

În vederea obținerii certificării ECI-5, este necesar ca persoana fizică desemnată săposede diplomă de licență în psihologie sau în medicină. Acest specialist ar trebui să aibă experienţă în administrarea testelor psihologice, să fie conştient de condiţiile şi potenţialele riscuri ale unei astfel de testări.
Chestionarul poate fi administrat de către cineva care a fost instruit în administrarea testelor psihologice. În astfel de situaţii, persoana instruită (tehnicianul) ar trebui să fie supervizată de un specialist calificat. Pentru interpretarea rezultatelor este nevoie de un specialist familiarizat atât cu administrarea, cât şi cu limitele chestionarului. Nu sunt necesare alte calificări sau formări.

9. Observaţii (se completează de către CM dacă este cazul)