- crearea unui Registru național al persoanelor cu tulburări din spectrul autist;
- examenele și testările naționale pentru copiii cu cerințe educative speciale;
- locuri speciale în licee și școli profesionale pentru elevii cu dizabilități neuropsihice;
- monitorizarea incluziunii în învățământul de masă și alocarea de resurse proporționale cu nevoile școlilor;
- efectuarea screeningului timpuriu de către medicii de familie și monitorizarea efectuării acestuia;
- măsuri de suport pentru adulții cu tulburări de dezvoltare: decontarea terapiei, dreptul la muncă, locuințe protejate;
- decontarea reală a serviciilor psihologice care, în contextul specialităților medicale psihiatrie și neurologie constituie tratamente esențiale și obligatorii și nu servicii ”conexe” actului medical, cum sunt încadrate în prezent;
- servicii evidence-based în mediul cel mai puțin restrictiv cu putință pentru persoanele diagnosticate cu tulburări de dezvoltare.
În cadrul acestei întâlniri s-a discutat:
- rolul Colegiului Psihologilor în realizarea analizei de nevoi din cadrul Planului Național privind autismul, în acest sens fiind desemnați doi membri ai Comisiei de psihologie educațională, consiliere școlară și vocațională, d-na Gianina Cucu Ciuhan și d-nul Adrian Roșan pentru a participa la întâlnirile periodice ale Comisiei interministeriale desemnate în elaborarea acestui plan;
- rolul de reglementare pe care Colegiul Psihologilor îl are privind evaluarea și intervențiile psihologice și educaționale pentru copiii, tinerii și adulții cu TSA;
- psihologii cu drept de liberă practică din domeniul psihopedagogiei speciale, psihologiei educaționale, psihologiei clinice și psihoterapiei;
- importanța screeningului și a diagnosticului clinic în vederea intervenției timpurii;
- nevoile de formare inițială și nevoile de formare continuă reglementată ale celor care realizează evaluarea clinică, psihopedagogică și intervențiile clinice și psihopedagogice;
- decontarea serviciilor de intervenție psihologică și psihopedgogică și cuprinderea spre decontare a tuturor intervențiilor bazate pe dovezi științifice cum sunt: ABA, Profilul psihoeducațional TEACCH, Răspunsul pivotal la tratament (RTI), Early Start Denver Model, Scenariile sociale (C. Gray);
- faptul că serviciile psihologice (evaluare clinică, intervenție educațională, psihopedagogică, terapia limbajului și a comunicării) nu sunt servicii medicale conexe așa cum sunt încadrate în prezent, ci servicii reglementate prin drept de liberă practică obținut de la Colegiul Psihologilor din România;
- Colegiul Psihologilor va contribui printr-un document la analiza de nevoi privind Planul Național pentru Autism.
Următoarele întâlniri ale Comisiei interministeriale desemnate în elaborarea Planului Național pentru Autism 2020-2022 vor avea loc în 25 martie 2019 și 2 aprilie 2019, întâlniri la care colegii noștri vor fi prezenți.
Laura Cristina Pătruț, Director executiv
Colegiul Psihologilor din România