Colegiul Psihologilor din România

Site-ul oficial al Colegiului Psihologilor din România

 
Împreună cu colegii mei am încercat să explicăm istoricul prezentelor norme, pentru a avea însă certitudinea că informațiile au ajuns la fiecare dintre D-voastră, voi relua sintetizat aspectele prezentate:
  1. În ședința Consiliului Colegiului din 22 septembrie 2018 a fost desemnat grupul de lucru pentru norme;
  2. La începutul lunii noiembrie documentele generate de grupul de lucru au fost trimise în consultare publică (e-mail, afișare pe site), incluzând formular de feedback și solicitând implicarea membrilor Colegiului și a studenților la psihologie;
  3. A fost convocată ședința Comitetului director și Consiliului Colegiului în data de 11 ianuarie 2019, fiind astfel creată posibilitatea ca la documentul legat de norme să se implice în dezbateri și președinții filialelelor teritoriale;
  4. Hotărârile Colegiului generate de membrii forurilor de conducere sunt transmise colaboratorilor noștri avocați pentru analiză, avizare juridică și redactare corectă din perspectiva tehnicii legislative, anterior derulării ședințelor, astfel încât la ședințele convocate să se dezbată pe documente corecte din punct de vedere legislativ;
  5. Varianta inițială a normelor proiectată de membrii grupului de lucru desemnat de Consiliu nu includea obligativitatea masteratului la accesul în profesie pentru absolvenții ciclului Bologna, ci doar obligativitatea masteratului pentru nivelul II de specializare - specialist, cu această formă a documentului demarând discuțiile cu D-na avocat Julia Zorkoczy, discuții la care au participat D-na Claudia Tănase și D-nul Cătălin Nedelcea, membrii în grupul de lucru;
  6. Normele generate de Colegiu, raportat la prevederile Art. 153 din Legea 1/2011, Legea educației naționale, nu integrau corect prevederile Legii educației, argumentele enunțate de specialisții în măsură să analizeze legalitatea unui document determinând membrii grupului de lucru să integreze masteratul la accesul în profesie, pentru absolvenții de ciclu Bologna și să elimine această obligativitate pentru absolvenții de psihologie care au finalizat studiile de licență cu durată de 4 ani sau 5 ani, chiar și pentru nivelul II de specializare - specialist și nivelul III de specializare - principal;
  7. În ședința din data de 11 ianuarie 2019 membrilor Comitetului director și Consiliului Colegiului le-au fost prezentate argumentele juridice pentru includerea obligativității masteratului pentru absolvenții ciclului Bologna și respectarea prevederilor din Legea educației de către D-na avocat Julia Zorkoczy, la dezbaterea pentru aceste prevederi participând toți colegii care au dorit să prezinte întrebări și argumente. La finalul dezbaterii toți participanții la ședință, atât membrii Comitetului director cât și președinții de filială, au agreat că varianta în care Colegiul Psihologilor să nu respecte prevederile Legii educației nu este o opțiune corectă, rațională, legală și că, odată semnalată această obligație, nu mai poate fi încălcată, cu toate precedentele create.
 
Stimați colegi, la fel de important ca tot istoricul prezentat este să vă transmit și faptul că, în niciun moment, membrii Comitetului director și Consiliului Colegiului nu au înțeles că există alte opțiuni și nici nu au primit argumente legale care să susțină posibilitatea unei perioade de tranziție pentru aplicarea prevederii obligativității masteratului la accesul în profesie pentru absolvenții ciclului Bologna și vă asigur că, dacă legal există o astfel de oportunitate, voi fi cel mai mare susținător al unui astfel de demers. 
 
Imediat ce vom primi opinii juridice asumate le vom afișa pe site și le vom transmite pe e-mail, solicitând opinii de la mai multe case de avocatură pentru situația prezentată în e-mail. 
 
Închei prin a vă asigura că înțeleg fiecare situație prezentată de D-voastră și am convingerea că și D-voastră înțelegeți că obligația Colegiului Psihologilor este de a respecta legile care guvernează această țară, la fel cum obligația noastră este, dacă pot fi identificate excepții de la aplicarea anumitor prevederi prin introducerea unei etape tranzitorii, să le adăugăm în norme pentru a rezolva o parte din situațiile prezentate de colegii noștri.
 
Cu colegialitate,
Ion Dafinoiu