În e-mail-ul transmis membrilor Comitetului director am solicitat mai multe aspecte cu referire la amendarea normelor:
1. corectarea Anexelor 2 și 3, vizând:
- accesul în profesie, eliminarea obligativității absolvirii masterului și revenirea la reglementările din Legea 213/2004, prin norme neputându-se modifica articolul din lege care face referire la accesul în profesie după absolvirea ciclului licență;
- eliminarea prevederii prin care se impune obligativitatea absolvirii unui master pentru colegii care dețin o anumită treaptă profesională obținută în baza reglementărilor legale în vigoare la acel moment și care nu doresc să acceseze o treaptă superioară;
- clarificarea numărului de 12 ore/an de supervizare după încheierea efectivă a perioadei de 2 ani de supervizare profesională;
- detalierea a ceea ce presupune perioada efectivă de supervizare și a perioadei de după cei 2 ani de supervizare, în condițiile în care treapta este aceeași, de practicant;
- identificarea unei soluții prin care să se poată desfășura accesul în profesie pentru colegii care au depus dosare și urmează să depună, o soluție putând fi reprezentată de implementarea procesului de evaluarea scrisă doar după finalizarea metodologiei de evaluare și publicarea acesteia în MO.
2. corectarea Anexei 1, vizând:
- reluarea discuțiilor pe competențe, în cadrul fiecărei comisii aplicative, și corectarea tuturor acelor erori semnalate de comunitatea profesională, astfel încât un drept câștigat să nu fie atins de noile prevederi;
- includerea unor competențe neregăsite în prezent în norme - de exemplu, cu privire la intervențiile în cazul persoanelor diagnosticate cu tulburare de spectru autist.
Mulțumindu-vă pentru reacțiile D-voastră și pentru participarea la dezbaterile ce țin de profesia noastră, vă încurajez să mentineți permanent legatură cu cei care vă reprezintă. Astfel puteți primi informații despre ceea ce se află în lucru, puteți să-i sustineți pe cei care devin în mod asumat vectori de comunicare cu puncte de vedere fie convergente, fie divergente, și puteți să contribuiți astfel la o analiză onestă a punctelor de interes profesional. În perioada imediat următoare, vom afișa pe site noua formă a normelor, amendată de colegii din Comitetul director. Termenul fixat pentru transmiterea documentelor într-o prima variantă amendată este data de 20 aprilie 2019. Documentele vor mai putea suferi modificări până la ședința Comitetului director din data de 10 mai 2019, în funcție de intervențiile colegilor din comisii, de feedback-urile transmise de D-voastră, de răspunsul primit de la Ministerul Educației Naționale și de tehnica legislativă care se impune pentru orice act normativ.
Implicarea D-voastră este foarte importantă și pentru propunerea legislativă privind exercitarea profesiei de psiholog, reorganizarea și funcționarea Colegiului Psihologilor din România. Mulțumim celor care ne-au trimis punctul de vedere și vă invităm să trimiteți în continuare propuneri pe adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.. Punctul D-voastră de vedere privind amendarea acestui proiect va fi analizat de membrii grupului de lucru votați de Consiliul Colegiului pentru a gestiona acest proiect. După transmiterea amendamentelor D-voastră și după consultarea acestora de către membrii grupului de lucru, vom reveni cu analiza rațională a subiectelor ce țin agenda comunității noastre. Sperăm astfel să vă oferim toate informațiile necesare clarificării și dezvoltării unui climat de lucru liniștit și orientat spre soluții.
Date fiind frământările din rândul comunității, imi dau seama că ne-am axat atenția mai mult în direcția administrativ-juridică și mai puțin în a comunica strâns cu fiecare dintre D-voastră, ceea ce poate părea că ne-am retras în turnul nostru de fildeș. Vă asigur că această retragere este doar aparentă. Dincolo de rezolvarea problemelor administrative curente ale Colegiului, membrii forurilor de conducere au contribuit la elaborarea unor documente importante pentru profesia noastră, în cadrul comisiilor, a grupurilor de lucru desemnate și prin dezabaterile din cadrul ședințelor.
Vă transmit acest comunicat cu speranța că mesajul va ajunge la cât mai mulți dintre D-voastră. Demersul pe care noi toți l-am început în urma cu aproape trei ani, este un demers al democratizării Colegiului nostru. Noi toți ne-am dorit democrație în profesie, am revenit asupra procesului de alegeri și l-am organizat împreună pornind de la egalitatea de șanse, comunicând deschis care ne sunt intențiile prin platformele program. Consider că fiecare vot pe care personal l-am primit pentru poziția de Președinte al Colegiului Psihologilor s-a datorat ideilor de reformare și de reconstrucție pe care mi le-am asumat și pe care doresc să le pun în practică până la finalul mandatului. Sunt întru totul de acord că unele decizii nu sunt tocmai populare, că unele dezechilibrează raporturile interne ce erau specifice mandatelor trecute, dar sunt convins că veți avea în vedere următorul aspect: avem datoria să asigurăm împreună un cadru legislativ modern, care să răspundă nevoilor societății noastre, nevoi care s-au schimbat în ultimii 15 ani!
Cu colegialitate,
Ion Dafinoiu